09-04-17-expositie KuBra-Kruithuis-Kunst&Spiritualiteit

KuBra-Kruithuis’Kunst & Spiritualiteit’

Op zondag  9 april om 15.00 uur is de feestelijke vernissage van de expositie KuBra presenteert: ‘Kunst en Spiritualiteit’ in het Kruithuis in ’s-Hertogenbosch . Singer-songwriter Robert Munning  en  Josemieke Segers zorgen voor de muzikale omlijsting.

4 Weken lang draait alles om kunst en spiritualiteit in het Kruithuis en brengen 9 Brabantse Kunstenaars het thema geheel op eigen wijze tot uitdrukking. Naast de expositie, die loopt van 9 april t/m 7 mei 2017, staat een gevarieerd randprogramma gepland gerelateerd aan het thema. Met o.a. boventoonse muziek, ontspanning met klankschalen, workshops intuïtief boetseren en schilderen en Inner-Art(bewustwording van kunst), maar natuurlijk ook de wekelijks workshops door Brabantse kunstenaars en een kunstloterij.

Verdere details en het programma vind je op: www.stichtingkubra.nl

‘Kunst & Spiritualiteit’, een onderzoek naar intuïtie, dat wat in het onbewuste ligt te wachten op aandacht, bewustzijn.

Kunst brengt dat onderzoek in beweging, geeft steeds een andere doorkijk, soms een inzicht. Het zoekt naar het “ik “ dat achter alle rollen en maskers verborgen zit. Geraakt worden door kunst is een directe weg naar dat authentieke zelf. Dat is wat het anderen kan bieden.

De tijdgeest maakt dat deze innerlijke benadering veelal verzwegen of meesmuilend ter zijde geschoven wordt: te zweverig, of te ego-centrisch.

Met deze expositie willen we dat taboe eens doorbreken, omdat een blinde vlek betreft van onze westerse samenleving. Zelf-onderzoek in kunst kan een diepgravende weg vormen naar verbinding /relatie met de wereld en anderen.

PROGRAMMA KRUITHUIS Granaat-, Lont- en Kanonzaal

zondag 9 april 15.00 uur

VERNISSAGE

• 15.00 uur Openingswoord/Gedicht
  • vanaf 15.30 uur optreden singersong-writer Robert Munning afgewisseld met optreden Josemieke Segers/Carel Burghout
  • – kunstzinnige hapjes
  • – gratis toegang
  • – drank via Kruithuis

zondag 16 en maandag 17 april (Pasen) Workshop ‘Inner Art’

• 12.15 uur Workshop Inner-Art (bewustwording door het kijken naar kunst) door Josemieke Segers, deelname gratis. Graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl).

zaterdag 22 april Workshops ‘Intuïtief boetseren’ en ‘Intuïtief schilderen/tekenen’

• tussen 13.00-16.00  uur Workshop rondom Kunst en Spiritualiteit (Intuïtief boetseren door Gwen Conner en An Brzoskowski en Intuïtief Schilderen/tekenen door Simone Grootveld). graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl). Deelname tegen materiaalkosten ( € 5,00). Duur 1,5 uur.
  • …..
  • In de workshop intuïtief boetseren ga je, na een korte meditatie, zonder verwachtingen van wat je gaat maken, geheel onbevangen aan het kleien. Het intuïtief boetseren is een creatief proces waarin je vrijheden in jezelf gaat ervaren. Dat gaat vanzelf en is een boeiend proces, waarin je een stukje van jezelf tot uitdrukking brengt. Een verrassende ervaring.
  • De workshop Intuïtief Schilderen/tekenen is laagdrempelig en ruimte laat voor fantasie. Men hoeft er niet voor te kunnen tekenen of schilderen of artistiek te zijn. De docent: Simone Grootveld is kunstschilder/ tekenaar en keramiste en aankomend creatief coach. We gaan spelen met houtskool, krijt, potlood en/of acrylverf op papier. De  vormen en lijnen gaan je iets over jezelf vertellen op dat moment. Werken met kleur en materialen. Laat je gaan!

Zondag 30 april van 14.00 tot 17.00 uur

Soundfulness® (Klankbeleving )en de band Diapason (Meditatieve wereldmuziek)

• Een middag vullend programma met optredens van Soundfulness en Diapason.
  • Tickets € 10.00 vooraf reserveren: info@stichtingkubra.nl

• Kom terug bij je gevoel tijdens de expositie ‘Kunst & Spiritualiteit’

Soundfulness® door Coen Tuerlings

Met een Soundfulness klankbeleving tijdens de expositie ‘Kunst en Spiritualiteit’, kom je bij dit gevoel op een eenvoudige manier. Via klanken van akoestische muziekinstrumenten en de stem, verbonden met het hart. Lees meer….

Meditatieve wereldmuziek van Diapason

Diapason is een collectief dat alle muzikale windstreken samenbrengt tot de fijnste meditatieve muziek. We maken onder meer gebruik van percussie zoals de Afrikaanse Udu en de Darbuka uit het Midden-Oosten, blaasinstrumenten zoals de Australische Didgeridoo en de Japanse Sakuhachi en snaarinstrumenten zoals de Chinese Ghu-zeng en de Indiase Sitar. lees meer….

foto’s van 30 april (Gerard Monté van foto 73 t/m 89)

9 Kunstenaars uit Brabant

Stichting KuBra-Kruithuis

• Citadellaan 7
  • 5211 XA ’s-Hertogenbosch
  • Opening zondag 9 april om 15.00 uur
  • De expositie loopt van 9 april t/m 7 mei 2017
  • Het Kruithuis is geopend woensdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur en op afspraak.
  • zie ook http://www.stokpunt.nl/
  • Voor vernissages, finissages en activiteiten gelden andere regels, deze staan vermeld in het programma.
  • Toegangsprijs Kruithuis €3.50.

• Parkeren Citadellaan– ’s-Hertogenbosch
  • betaald in parkeergarage de Arena
    vrij parkeren bij GAMMA/Politiebureau Vogelstraat
    beperkt betaald parkeervakken voor Kruithuis

foto's KuBra i.h.Kruithuis expo 'Kunst&Spiritualiteit' door Gerard Monté

Contact:

• Stichting KuBra
  • Wilma de Turck
  • coördinator Stichting KuBra
  • 06-38895119
  • wilma@stichtingkubra.nl

LOTERIJ

Tijdens de expositie Kunst & Spiritualiteit  is er de mogelijkheid tot het kopen van loten ad € 2.50 voor een kunstwerk van een van de kunstenaars, Gwen Conner, waarvan de trekking op zondag 7 mei om 15.00 uur zal plaatsvinden.

Keramisch beeld  15 x 10 x 17 cm

‘In gedachten, een momentje voor jezelf’

KIM VERHOEF - 'Hidden Emotions'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Ieder mens ervaart soms emoties die hij liever voor zichzelf houdt. De buitenwereld wil graag vrolijke sterke mensen zien. In de huidige tijdsgeest is dat voor velen zeer zwaar... Kim is zowel digital artist als fotograaf. Haar digitale werk is ontstaan in een periode van ziekte toen zij niet kon fotograferen. De drang om te creëren heeft zich toen gemanifesteerd in het maken van digitale schilderijen en tekeningen. Zowel in haar werk als fotograaf als digital artist laat zij zich leiden door wat zich op persoonlijk vlak aandient. In al haar werken komt de emotionele expressie tot uiting. Zo valt vaak af te lezen in wat voor emotionele periode zij zichzelf bevond.
Website: www.kimverhoef.com

‘Kleurkracht’ is een gevarieerde expositie met schilderijen en sculpturen van 12 Brabantse kunstenaars. Mens, natuur en kleur, zijn de overkoepelende thema’s, uitgebeeld in diverse stijlen. Zo zijn er realistische stillevens te bewonderen, maar ook mixed media en abstracte schilderijen, zeefdrukken, en originele beelden. Kortom de moeite van het bezichtigen waard!

Galerie de Verdieping, Industrieweg 16, 5066 XJ te Moergestel. 24 juni t/m 9 juli 2017. Zaterdagen geopend van 13.00 tot 17.00 uur en zondagen van 11.00 tot 17.00 uur. 24 juni 14:00 de feestelijke opening. www.stichtingkubra.nl

PATRICE VERMEER - 'Kleurrijke landschappen'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Ze schildert graag landschappen, vaak uit haar directe omgeving. Op haar eigen manier abstraheert ze de landschappen en geeft er zo een eigen sfeer aan. Patrice laat zich vooral inspireren door bloemen en landschappen. Dit alles legt ze vast met haar camera. Deze fotoverzameling dient als basis voor haar werk. Ze laat graag duidelijke structuren zien en werkt graag met warme kleuren, daarom heeft olieverf haar voorkeur. Ze is op zoek naar een zekere abstractie, haar werk blijft in ontwikkeling, het kan altijd beter.
Website: www.patricevermeer.nl

De interessante expositie 'Kleurkracht' in Galerie De Verdieping in Moergestel is geopend en meer dan de moeite waard! Morgen 25 juni zijn de kunstenaars Marlene van Alphen en Greetje Oldewarris aanwezig. Geopend iedere zaterdag en zondag t/m 9 juli. zaterdags van 13 tot 17 uur, zondags van 11 tot 17 uur. Toegang gratis. Welkom! ... Meer...Minder...

Vandaag 24 juni om 14.00 uur de feestelijke opening van de expositie 'Kleurkracht' in Galerie De Verdieping - Industrieweg 16 in Moergestel. Met een optreden van singer-songwriter Robert Munning. Hapje, drankje, vrije entree. Welkom! ... Meer...Minder...

MELANIE VAN DER HEIJDEN - 'Verrassing & Verwondering'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Haar werk kenmerkt zich door grafische, krachtige lijnen en het gebruik van verrassende voorwerpen in de acrylverf. Hout, stof, een oude postzegel, het zilveren lepeltje van oma, je kunt ze zomaar in haar schilderijen terug vinden. Deze werkwijze zorgt voor een spannende gelaagdheid en structuur op het doek. Hoe langer men kijkt, hoe meer men ontdekt. Melanie wil haar toeschouwer dan ook uitnodigen om het doek te onderzoeken en hoopt zo te zorgen voor een verrassing, verwondering of herinnering. In het schilderproces zoekt zij voortdurend naar een balans tussen grafisch en schilderachtig, eenvoud/rust en spanning. De in verf verwerkte materialen vertellen vaak een verhaal of staan ergens symbool voor.
Website: www.melanievdheijden.nl