09-04-17-expositie KuBra-Kruithuis-Kunst&Spiritualiteit

KuBra-Kruithuis’Kunst & Spiritualiteit’

Op zondag  9 april om 15.00 uur is de feestelijke vernissage van de expositie KuBra presenteert: ‘Kunst en Spiritualiteit’ in het Kruithuis in ’s-Hertogenbosch . Singer-songwriter Robert Munning  en  Josemieke Segers zorgen voor de muzikale omlijsting.

4 Weken lang draait alles om kunst en spiritualiteit in het Kruithuis en brengen 9 Brabantse Kunstenaars het thema geheel op eigen wijze tot uitdrukking. Naast de expositie, die loopt van 9 april t/m 7 mei 2017, staat een gevarieerd randprogramma gepland gerelateerd aan het thema. Met o.a. boventoonse muziek, ontspanning met klankschalen, workshops intuïtief boetseren en schilderen en Inner-Art(bewustwording van kunst), maar natuurlijk ook de wekelijks workshops door Brabantse kunstenaars en een kunstloterij.

Verdere details en het programma vind je op: www.stichtingkubra.nl

‘Kunst & Spiritualiteit’, een onderzoek naar intuïtie, dat wat in het onbewuste ligt te wachten op aandacht, bewustzijn.

Kunst brengt dat onderzoek in beweging, geeft steeds een andere doorkijk, soms een inzicht. Het zoekt naar het “ik “ dat achter alle rollen en maskers verborgen zit. Geraakt worden door kunst is een directe weg naar dat authentieke zelf. Dat is wat het anderen kan bieden.

De tijdgeest maakt dat deze innerlijke benadering veelal verzwegen of meesmuilend ter zijde geschoven wordt: te zweverig, of te ego-centrisch.

Met deze expositie willen we dat taboe eens doorbreken, omdat een blinde vlek betreft van onze westerse samenleving. Zelf-onderzoek in kunst kan een diepgravende weg vormen naar verbinding /relatie met de wereld en anderen.

PROGRAMMA KRUITHUIS Granaat-, Lont- en Kanonzaal

zondag 9 april 15.00 uur

VERNISSAGE

• 15.00 uur Openingswoord/Gedicht
  • vanaf 15.30 uur optreden singersong-writer Robert Munning afgewisseld met optreden Josemieke Segers/Carel Burghout
  • – kunstzinnige hapjes
  • – gratis toegang
  • – drank via Kruithuis

zondag 16 en maandag 17 april (Pasen) Workshop ‘Inner Art’

• 12.15 uur Workshop Inner-Art (bewustwording door het kijken naar kunst) door Josemieke Segers, deelname gratis. Graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl).

zaterdag 22 april Workshops ‘Intuïtief boetseren’ en ‘Intuïtief schilderen/tekenen’

• tussen 13.00-16.00  uur Workshop rondom Kunst en Spiritualiteit (Intuïtief boetseren door Gwen Conner en An Brzoskowski en Intuïtief Schilderen/tekenen door Simone Grootveld). graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl). Deelname tegen materiaalkosten ( € 5,00). Duur 1,5 uur.
  • …..
  • In de workshop intuïtief boetseren ga je, na een korte meditatie, zonder verwachtingen van wat je gaat maken, geheel onbevangen aan het kleien. Het intuïtief boetseren is een creatief proces waarin je vrijheden in jezelf gaat ervaren. Dat gaat vanzelf en is een boeiend proces, waarin je een stukje van jezelf tot uitdrukking brengt. Een verrassende ervaring.
  • De workshop Intuïtief Schilderen/tekenen is laagdrempelig en ruimte laat voor fantasie. Men hoeft er niet voor te kunnen tekenen of schilderen of artistiek te zijn. De docent: Simone Grootveld is kunstschilder/ tekenaar en keramiste en aankomend creatief coach. We gaan spelen met houtskool, krijt, potlood en/of acrylverf op papier. De  vormen en lijnen gaan je iets over jezelf vertellen op dat moment. Werken met kleur en materialen. Laat je gaan!

Zondag 30 april van 14.00 tot 17.00 uur

Soundfulness® (Klankbeleving )en de band Diapason (Meditatieve wereldmuziek)

• Een middag vullend programma met optredens van Soundfulness en Diapason.
  • Tickets € 10.00 vooraf reserveren: info@stichtingkubra.nl

• Kom terug bij je gevoel tijdens de expositie ‘Kunst & Spiritualiteit’

Soundfulness® door Coen Tuerlings

Met een Soundfulness klankbeleving tijdens de expositie ‘Kunst en Spiritualiteit’, kom je bij dit gevoel op een eenvoudige manier. Via klanken van akoestische muziekinstrumenten en de stem, verbonden met het hart. Lees meer….

Meditatieve wereldmuziek van Diapason

Diapason is een collectief dat alle muzikale windstreken samenbrengt tot de fijnste meditatieve muziek. We maken onder meer gebruik van percussie zoals de Afrikaanse Udu en de Darbuka uit het Midden-Oosten, blaasinstrumenten zoals de Australische Didgeridoo en de Japanse Sakuhachi en snaarinstrumenten zoals de Chinese Ghu-zeng en de Indiase Sitar. lees meer….

foto’s van 30 april (Gerard Monté van foto 73 t/m 89)

9 Kunstenaars uit Brabant

Stichting KuBra-Kruithuis

• Citadellaan 7
  • 5211 XA ’s-Hertogenbosch
  • Opening zondag 9 april om 15.00 uur
  • De expositie loopt van 9 april t/m 7 mei 2017
  • Het Kruithuis is geopend woensdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur en op afspraak.
  • zie ook http://www.stokpunt.nl/
  • Voor vernissages, finissages en activiteiten gelden andere regels, deze staan vermeld in het programma.
  • Toegangsprijs Kruithuis €3.50.

• Parkeren Citadellaan– ’s-Hertogenbosch
  • betaald in parkeergarage de Arena
    vrij parkeren bij GAMMA/Politiebureau Vogelstraat
    beperkt betaald parkeervakken voor Kruithuis

foto's KuBra i.h.Kruithuis expo 'Kunst&Spiritualiteit' door Gerard Monté

Contact:

• Stichting KuBra
  • Wilma de Turck
  • coördinator Stichting KuBra
  • 06-38895119
  • wilma@stichtingkubra.nl

LOTERIJ

Tijdens de expositie Kunst & Spiritualiteit  is er de mogelijkheid tot het kopen van loten ad € 2.50 voor een kunstwerk van een van de kunstenaars, Gwen Conner, waarvan de trekking op zondag 7 mei om 15.00 uur zal plaatsvinden.

Keramisch beeld  15 x 10 x 17 cm

‘In gedachten, een momentje voor jezelf’

Laatste weekend!
A.s. zaterdag 16 december van 13.00 tot 17.00 uur is tijdens de Éxpositie KuBra 'Water naar de Zee' in galerie KuBra kunstenaar Gilles de Rooij aanwezig.

A.s. zondag 17 december van 13.00 tot 17.00 uur is kunstenares Anja van Minderhout(Ulijn) aanwezig en vertelt over haar werk.
Ook werk te zien van Jef Hendriks, Kitty Tijbosch en Marjolijn Koppelaars.
Meer informatie : www.stichtingkubra.nl

UITGELICHT: ANJA ULIJN

Keramische beelden uit de Zee

‘Ik hoor vaak dat mijn werk niet alleen uitnodigt om op afstand te bekijken, maar ook om van dichtbij te willen onderzoeken. Dan zeg ik graag; laat mijn werk u raken!,’ aldus Anja.
Ze gebruikt diverse stooktechnieken, namelijk Raku, rookstoken en het stoken van aardewerk op lage en hoge temperatuur.
Bij de laatste techniek krijgen de werkstukken in eerste instantie een basis op een lage temperatuur van 1050°C. Het creatieve proces is hierna nog lang niet voltooid en vervolgens wordt de glazuurlaag aangebracht en volgt een tweede stook op 1050°C of 1250°C. De glazuurlaag wordt nu één met het werkstuk, sterk en ondoordringbaar.
Haar werkstukken zijn opvallend gevarieerd. Ze beperkt zich tot maximaal twee tot drie soortgelijke werkstukken en stapt dan weer over naar totaal andere vormen. De beelden en schalen hebben de meest uiteenlopende, vaak buitenissige vormen. Haar werken kenmerken zich door een grote speelsheid. Dit uit zich bijvoorbeeld in de vaak grillige oppervlaktes met veel detail. Ze maakt graag gebruik van verschillende bijzondere en afwijkende materialen zoals kraaltjes, stukjes hout, metaal of andere materialen om haar werken op te sieren of meer accent mee te geven.
Meer informatie over Anja is te vinden op zijn site: www.anjaulijn.nl

Burgemeester Loeffplein 64
(voetgangerspassage parkeergarage Tolbrug)
5211RX ‘s-Hertogenbosch
Bezoek Den Bosch Winkelcentrum Arena Den Bosch

Vandaag, tijdens het inrichten van Expositie KuBra-Art Galerie Geldrop Onverwacht Verrassend en Galerie De Ruimte, hebben we de eerste bezoeker al mogen ontvangen.......Was inderdaad Onverwacht en zeker Verrassend! ... Meer...Minder...

Sneak preview...KuBra-Art Galerie Molenstraat 2 Geldrop....zondag 17 december 15.00 uur feestelijke opening van de Expositie KuBra-Art Galerie Geldrop Onverwacht Verrassend en een toast op de samenwerking met Galerie De Ruimte. Vrije entree, vrij parkeren. Welkom! Info: www.stichtingkubra.nl
Met de kunstenaars Inge Smits, Arno Kuppens, Clem Stroeken, Marijke van Seters, Anja van Schijndel, Ankie Van Dijk en Melanie Van Der Heijden-van Dee.

Stadsblad Den Bosch woensdag 13 december 2017. Stadsblad Den Bosch
Expositie galerie KuBra presenteert: Wintersalon en Kerstfair Kunst & Design & Ambachten van woensdag 20 t/m zondag 24 december van 11 tot 17 uur voetgangerspassage Tolbrug Burgemeester Loeffplein.