09-04-17-expositie KuBra-Kruithuis-Kunst&Spiritualiteit

KuBra-Kruithuis’Kunst & Spiritualiteit’

Op zondag  9 april om 15.00 uur is de feestelijke vernissage van de expositie KuBra presenteert: ‘Kunst en Spiritualiteit’ in het Kruithuis in ’s-Hertogenbosch . Singer-songwriter Robert Munning  en  Josemieke Segers zorgen voor de muzikale omlijsting.

4 Weken lang draait alles om kunst en spiritualiteit in het Kruithuis en brengen 9 Brabantse Kunstenaars het thema geheel op eigen wijze tot uitdrukking. Naast de expositie, die loopt van 9 april t/m 7 mei 2017, staat een gevarieerd randprogramma gepland gerelateerd aan het thema. Met o.a. boventoonse muziek, ontspanning met klankschalen, workshops intuïtief boetseren en schilderen en Inner-Art(bewustwording van kunst), maar natuurlijk ook de wekelijks workshops door Brabantse kunstenaars en een kunstloterij.

Verdere details en het programma vind je op: www.stichtingkubra.nl

‘Kunst & Spiritualiteit’, een onderzoek naar intuïtie, dat wat in het onbewuste ligt te wachten op aandacht, bewustzijn.

Kunst brengt dat onderzoek in beweging, geeft steeds een andere doorkijk, soms een inzicht. Het zoekt naar het “ik “ dat achter alle rollen en maskers verborgen zit. Geraakt worden door kunst is een directe weg naar dat authentieke zelf. Dat is wat het anderen kan bieden.

De tijdgeest maakt dat deze innerlijke benadering veelal verzwegen of meesmuilend ter zijde geschoven wordt: te zweverig, of te ego-centrisch.

Met deze expositie willen we dat taboe eens doorbreken, omdat een blinde vlek betreft van onze westerse samenleving. Zelf-onderzoek in kunst kan een diepgravende weg vormen naar verbinding /relatie met de wereld en anderen.

PROGRAMMA KRUITHUIS Granaat-, Lont- en Kanonzaal

zondag 9 april 15.00 uur

VERNISSAGE

• 15.00 uur Openingswoord/Gedicht
  • vanaf 15.30 uur optreden singersong-writer Robert Munning afgewisseld met optreden Josemieke Segers/Carel Burghout
  • – kunstzinnige hapjes
  • – gratis toegang
  • – drank via Kruithuis

zondag 16 en maandag 17 april (Pasen) Workshop ‘Inner Art’

• 12.15 uur Workshop Inner-Art (bewustwording door het kijken naar kunst) door Josemieke Segers, deelname gratis. Graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl).

zaterdag 22 april Workshops ‘Intuïtief boetseren’ en ‘Intuïtief schilderen/tekenen’

• tussen 13.00-16.00  uur Workshop rondom Kunst en Spiritualiteit (Intuïtief boetseren door Gwen Conner en An Brzoskowski en Intuïtief Schilderen/tekenen door Simone Grootveld). graag vooraf inschrijven.(info@stichtingkubra.nl). Deelname tegen materiaalkosten ( € 5,00). Duur 1,5 uur.
  • …..
  • In de workshop intuïtief boetseren ga je, na een korte meditatie, zonder verwachtingen van wat je gaat maken, geheel onbevangen aan het kleien. Het intuïtief boetseren is een creatief proces waarin je vrijheden in jezelf gaat ervaren. Dat gaat vanzelf en is een boeiend proces, waarin je een stukje van jezelf tot uitdrukking brengt. Een verrassende ervaring.
  • De workshop Intuïtief Schilderen/tekenen is laagdrempelig en ruimte laat voor fantasie. Men hoeft er niet voor te kunnen tekenen of schilderen of artistiek te zijn. De docent: Simone Grootveld is kunstschilder/ tekenaar en keramiste en aankomend creatief coach. We gaan spelen met houtskool, krijt, potlood en/of acrylverf op papier. De  vormen en lijnen gaan je iets over jezelf vertellen op dat moment. Werken met kleur en materialen. Laat je gaan!

Zondag 30 april van 14.00 tot 17.00 uur

Soundfulness® (Klankbeleving )en de band Diapason (Meditatieve wereldmuziek)

• Een middag vullend programma met optredens van Soundfulness en Diapason.
  • Tickets € 10.00 vooraf reserveren: info@stichtingkubra.nl

• Kom terug bij je gevoel tijdens de expositie ‘Kunst & Spiritualiteit’

Soundfulness® door Coen Tuerlings

Met een Soundfulness klankbeleving tijdens de expositie ‘Kunst en Spiritualiteit’, kom je bij dit gevoel op een eenvoudige manier. Via klanken van akoestische muziekinstrumenten en de stem, verbonden met het hart. Lees meer….

Meditatieve wereldmuziek van Diapason

Diapason is een collectief dat alle muzikale windstreken samenbrengt tot de fijnste meditatieve muziek. We maken onder meer gebruik van percussie zoals de Afrikaanse Udu en de Darbuka uit het Midden-Oosten, blaasinstrumenten zoals de Australische Didgeridoo en de Japanse Sakuhachi en snaarinstrumenten zoals de Chinese Ghu-zeng en de Indiase Sitar. lees meer….

foto’s van 30 april (Gerard Monté van foto 73 t/m 89)

9 Kunstenaars uit Brabant

Stichting KuBra-Kruithuis

• Citadellaan 7
  • 5211 XA ’s-Hertogenbosch
  • Opening zondag 9 april om 15.00 uur
  • De expositie loopt van 9 april t/m 7 mei 2017
  • Het Kruithuis is geopend woensdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur en op afspraak.
  • zie ook http://www.stokpunt.nl/
  • Voor vernissages, finissages en activiteiten gelden andere regels, deze staan vermeld in het programma.
  • Toegangsprijs Kruithuis €3.50.

• Parkeren Citadellaan– ’s-Hertogenbosch
  • betaald in parkeergarage de Arena
    vrij parkeren bij GAMMA/Politiebureau Vogelstraat
    beperkt betaald parkeervakken voor Kruithuis

foto's KuBra i.h.Kruithuis expo 'Kunst&Spiritualiteit' door Gerard Monté

Contact:

• Stichting KuBra
  • Wilma de Turck
  • coördinator Stichting KuBra
  • 06-38895119
  • wilma@stichtingkubra.nl

LOTERIJ

Tijdens de expositie Kunst & Spiritualiteit  is er de mogelijkheid tot het kopen van loten ad € 2.50 voor een kunstwerk van een van de kunstenaars, Gwen Conner, waarvan de trekking op zondag 7 mei om 15.00 uur zal plaatsvinden.

Keramisch beeld  15 x 10 x 17 cm

‘In gedachten, een momentje voor jezelf’

Bedankt Sigrid Rhemrev, voor de gastvrijheid, de goede zorgen en de fijne samenwerking! Het was een prachtige expositie........ ... Meer...Minder...

Fotograaf Rob Biesters heeft deze geweldige serie foto's gemaakt van de expositie KuBra. Alleen Zondag 20-08 nog te zien in de galerie De Ruimte, Molenstraat 2, Geldrop!! Kim Verhoef, Clem Stroeken, K...

3 september vanaf 11.00 uur is stichting KuBra er ook weer bij met 12 Brabantse kunstenaars! ... Meer...Minder...

Kunstmarkt op ArtiBosch Kunstenfestival

september 3, 2017, 11:00am - september 3, 2017, 10:00am

Rondom de Sint-JansKathedraal vindt dit weekend het Kunstenfestival Artibosch plaats! Je kunt nu al aanmelden voor een plaats op de Kunstmarkt op onze website.

Bestuur Stichting KuBra heeft het bericht van Galerie De Ruimte gedeeld. ... Meer...Minder...

Nog even snel naar galerie De Ruimte dit weekend!!! Laatste kans om de prachtige expo te zien van de toppers van KuBra, hét kunstenaarscollectief van Brabant. Zaterdag ontvangen Antoinette Cremers e...

Zaterdag 19 augustus van 13 tot 17 uur is kunstenaar Tineke van Laarhoven aanwezig tijdens de expositie 'Galerie KuBra presenteert: Wereld in Contrasten' en vertelt over haar werk. Meer info: www.stichtingkubra.nl. Bezoek Den Bosch Winkelcentrum Arena Den Bosch Burgemeester Loeffplein 64 den Bosch.

UITGELICHT Tineke van Laarhoven
Gilze

Vrije beelden
Haar werk gaat over de verschillende lagen in haarzelf, namelijk de vrijheid en grootsheid van de geest; de nuances en subtiliteit van de gevoelswereld en de fysieke realiteit, zowel in de wereld buiten onszelf, als in het fysieke lichaam.
In haar zoektocht probeert ze alle aspecten op een lijn te krijgen. In haar werk komen de verschillende lagen terug in de combinatie van vorm, expressie en materialen.

Verschillende opleidingen op het gebied van psychologie, esoterie en sjamanisme hebben ertoe geleid dat kunst voor haar sterk verbonden is met de mystieke en de onbewuste lagen van het bewustzijn. Kunst is de drager van haar –naar binnen gerichte- speurtocht naar vrijheid en authenticiteit.

Ze heeft verschillende opleidingen gevolgd, waaronder die aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en aan de academie voor Beeldende Vorming in Tilburg.
www.tinekevanlaarhoven.nl

Laatste weekend KuBra presenteert: 'Van diepe grond en stil verlangen' in Galerie De Ruimte in Geldrop. Open vrijdag en zaterdag van 14 tot 17 uur en zondag van 13 tot 17 uur.
Met de kunstenaars Lilian Steenhuisen, Thea Bijl, Jose Smits, Clem Stroeken, Antoinette Cremers, Conny Lemke, Anjo Brohm, Kim Verhoef, Kitty Tijbosch en Mabel Mulder.