Wie wij zijn

HET ONTSTAAN

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse beeldend kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking.
Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Binnen deze stichting zijn gemiddeld 140 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren.
Dit werd afgelopen jaren steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België.
Wekelijks melden zich nieuwe kunstenaars aan, die na een positieve ballotage door een beoordelingscommissie toegelaten worden tot stichting KuBra.

Historie

In 2009 startte de Tilburgse beeldhouwer Peter Hendriks een online groepsexpositie op de kunstenaarssite Exto.nl, speciaal voor beeldend kunstenaars die wonen en werken in Brabant. Zowel professionele als semiprofessionele kunstenaars hebben zich in grote getale aangemeld.
Binnen enkele maanden groeide deze groep uit tot de grootste online kunstenaarsgroep op de Exto-site. Deze site is vanaf 2020 niet meer actief en werd beheerd door Wilma de Turck en had  250 Brabantse leden. Vanuit deze site is stichting KuBra opgericht en losgekoppeld van Exto.