O P R O E P

NIEUW PAND VOOR KUBRA-ART ’S-HERTOGENBOSCH

KuBra-Art is een uniek samenwerkingsverband van meer dan 140 getalenteerde Brabantse kunstenaars uit allerlei disciplines. Door het bundelen van onze expertises op kunst- en zakelijk gebied ligt de gehele organisatie in handen van de Brabantse kunstenaars en heeft geen commercieel belang, maar heeft een sociale culturele waarde.

Al bijna 10 jaar wordt de stichting aangestuurd door Wilma de Turck, algemeen coördinator en directeur en is nog steeds groeiende en zeer actief.

De stichting opereert vanuit de provinciehoofdstad ’s-Hertogenbosch, dat is de thuisbasis.

Van daaruit worden andere tijdelijke expositieruimtes gehuurd in heel Brabant en soms daarbuiten, worden andere evenementen georganiseerd, workshops gegeven en komen de kunstenaars regelmatig samen.

Onze doelen zijn(uitgebreide omschrijving zie : https://www.stichtingkubra.nl/home/de-missie/ )

• Samenwerking bevorderen tussen Brabantse kunstenaars
  • Het bieden van een podium aan de Brabantse kunstenaars
  • Het ontwikkelen van vaardigheden
  • Het bieden van groeimogelijkheden aan aankomend en/of talentvolle jonge kunstenaars en hen begeleiden
  • De betrokkenheid van het publiek te vergroten
  • Samenwerking aangaan met instanties, zoals gemeenten, galeries, evenementen organisaties, beurzen e.d. , om een breder publiek te bereiken
  • De binnenstad vriendelijker laten ogen door minder leegstand, dus toegankelijker voor publiek

Concreet:

Stichting KuBra is weer op zoek naar een ‘thuishonk’ een expositieruimte met kantoortje in de provinciehoofdstad ’s-Hertogenbosch, een leegstaand pand in de binnenstad, toegankelijk voor het publiek, met etalage, tegen gereduceerde kosten (bijv. leegstandsbeheer)met minimaal 80 tot 120m2 grondoppervlak. Van winkelpand tot kerk tot ander monumentaal pand. Voorkeur: op begane grond. Grotere ruimtes zouden ook een optie kunnen zijn daar er meer kwalitatief hoogstaande kunstinitiatieven zich bij ons aan willen sluiten.

We gaan met respect om met de panden en maken gebruik van de mogelijkheden die aanwezig zijn en zijn heel flexibel.

Het pand krijgt weer een uitstraling met allure, dat weer aantrekkelijk is voor eventueel verdere verhuur/verkoop.

De stichting staat bekend door het invullen van leegstaande winkelpanden in de binnenstad en heeft op verschillende plaatsen succesvolle galeries en kunstinitiatieven gerealiseerd.

In 2013 begonnen in de Hinthamerstraat 100, vanaf eind 2014 in de Schilderstraat 17A, een korte tussenstop in Het Kruithuis en vanaf 2017 aan het Burgemeester Loeffplein.

Met pijn in het hart moeten we nu afscheid nemen van de laatstgenoemde inspirerende plek, die inmiddels uitgegroeid was tot een culturele en maatschappelijke passage waar kunstenaars, kunstliefhebbers, studenten, vrijwilligers en buurtbewoners samen kwamen.

Contact:

Wilma de Turck, directeur/algemeen coördinator Stichting KuBra