Expositie: ‘Alle Maskers Af’ – Steenfabriek Gilze De puurheid van de menselijke emotie in expressionistische en experimentele portretten – 8 t/m 16 november i.s.m. stichting KuBra

Een jaar geleden exposeerde kunstenares Miriam Groenen voor het eerst in de Steenfabriek in Gilze samen met andere KuBra-Kunstenaars uit Brabant. Een fantastisch mooie ruimte, waar zij graag nog eens zou terugkomen. Geïnspireerd door de oude steenovens, de authentieke houten balken, de mooie stenen en de lichte ruimte omgeven door een immense glaspartij, werkte zij dit afgelopen jaar aan de samenstelling van de eerste expositie onder haar curatorschap, genaamd: ‘Alle Maskers Af’.

Stichting KuBra heeft curator Miriam Groenen de mogelijkheid geboden om een twaalftal kunstenaars bij elkaar te zoeken die alle met het thema ‘de puurheid van de menselijke emotie in heel zijn doen en laten ‘ aan de slag zijn gegaan. Geen gecultiveerde maskers, geen geposeerde gezichten met gemaakte glimlach, maar momentopnames waarin je jouw masker even vergeet en laat zien wie je echt bent, hoe jij je echt voelt en wat er in jou om gaat. Puurheid en eerlijkheid zijn thema’s waar alle geselecteerde kunstenaars mee werken.

De filosoof Levinas schreef in zijn theorieën ook al over de ‘maskerade’ van de sociale rollen die wij ons / elkaar toebedelen, maar die niet de werkelijke kern vormen van ons menselijk wezen. Ook de emotie speelt een belangrijke rol in zijn theorie, want daardoor vallen maskers af en doen we een ethisch appèl op elkaar. “Ik word ik in het aangezien van de ander”, aldus Levinas.

Het omvormen van de materie in iets dat een glimlach, woede of een traan kan oproepen heeft iets magisch. De resultaten van deze worsteling zijn gezichten waaruit kracht te lezen is en lichamen die vanuit oerinstincten reageren, zoals bij de barende vrouw van Antoinette Donkers-Dekker. Maar ook lieflijke beelden, geïnspireerd door de liefde die in ieder mens aanwezig is, zoals in het werk van An Brzoskowski. Claartje van Oosterum omschrijft dit proces, dat bestaat uit het invoelen en zien van de mens achter de mens, als een soort spirituele gebeurtenis. Maar of het nu emoties zijn van de geportretteerden of van de kunstenaar zelf die zijn eigen emoties spiegelt in het portret van de ander, het resultaat is de mens met een verhaal dat de toeschouwer zelf mag invullen. Jij kijkt door je eigen masker, via het masker van de maker, naar het masker van de geportretteerde. Welk masker zet jij op? Of nog beter… welk masker durf jij af te zetten?

Miriam Groenen: “Het is ontzettend spannend om te werken aan een expositie die gevoed wordt vanuit jouw eigen interesse. De rode draad in mijn kunstwerken doorvoeren naar de rode draad van een expositie, waaraan maar liefst 12 kunstenaars deelnemen voelt als een enorme waardering voor het expressieve en experimentele portret, zoals ik mijn werk altijd zo graag omschrijf! Het is mooi om te zien dat je niet alleen staat in de wereld van de kunst en dat anderen mensen worstelen met dezelfde thema’s als jijzelf. Echter hoewel alle kunstenaars geïnspireerd zijn door dit zelfde thema, pakt iedereen het thema weer op geheel eigen wijze aan en dat vind ik nu juist zo interessant. De expositie kenmerkt zich daardoor in een enorme eenheid in onderwerp, maar ook in een enorme diversiteit aan uitwerkingen.”

Op de expositie worden zowel schilderijen als beeldhouwwerken tentoongesteld. Deelnemende kunstenaars zijn: Carla Bogaard-Vos, An Brzoskowski, Gwen Conner, Antoinette Donkers-Dekker, Miriam Groenen, Jacqueline Klein-Breteler, Jolanda Kops, Tushi Nicolasen, Claartje van Oosterum, Romy van Rijckevorsel, Lilian Steenhuisen en Gerard van de Ven.

De expositie ‘Alle Maskers Af’ zal op zaterdag 8 november 2014 officieel en al rijmend geopend worden door de Bossche dichter Emiel Bootsma, bekend van zijn ludieke stadswandelingen door ’s-Hertogenbosch (stadsgedichten op rijm) en door zijn vlekkendichten (in samenwerking met vlekkending-kunstenares Mirjan van de Hel). De opening zal muzikaal ondersteund worden door de akoestische set van de Indie/Emo/Alternative Rockband Wide-Awake. Het belooft een bijzondere opening te worden waarbij alle exposerende kunstenaars aanwezig zullen zijn voor een persoonlijke toelichting op hun werk.

Een portret zonder de lijn Die haar neus moest scherpen Zonder de kleur die Haar mond moest vullen Een portret zonder het licht Zodat haar oog zou glanzen De werkelijkheid was niet waar Of niet geschilderd. Ik zocht de lijn, de kleur, het licht. Luistert een portret niet nauw?

~ Tushi Nicolasen

Adres: Steenfabriek 7, Gilze Data: 8, 9, 15 en 16 november Openingstijden: 12:00 – 17:00 Officiële opening: zaterdag 8 november, 14:00