Galerie KuBra presenteert: ‘KuBra and Friends’ 17 april t/m 25 mei 2014

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zaterdag 19 april om 15.00 uur vindt in Galerie KuBra de officiële opening plaats van de expositie ‘KuBra and Friends’, deze wordt ingeleid door journalist, dichter en rijmende rondleider van Bossche stadswandelingen, Emiel Bootsma. Een speciale tentoonstelling met werk van 5 Kunstenaars Uit Brabant en 4 kunstenaars uit Gelderland. Twee provincies gescheiden door de Maas. ‘KuBra and Friends’ slaat een brug met deze expositie tussen twee werelden van creatief ondernemerschap.

Curator en kunstenaar Charlotte Lugt(schilderijen) heeft de Brabantse kunstenaars Maykel Schoonus (Tilburg, multimedia), Clem Stroeken (Eindhoven, schilderijen), Jacqueline Braat (Etten-Leur, schilderijen), Irma van Koningsbruggen-Pruis (Helvoirt, sculpturen) en de Gelderse kunstenaars Sonja de Jongh (inkttekeningen), Kees van de Wal(schilderijen), Annita Smit (papiervouwkunst) en Heidi Huyzendfeld (hoeden), gevraagd om samen met haar invulling te geven aan deze bijzondere expositie en dat doet ieder op geheel eigen wijze.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. ‘KuBra and Friends’ duurt 6 weken en is te bezoeken van 17 april tot en met 25 mei 2014. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De kunstenaars

De verstilde sfeer van het landschap staat in het werk van Kees van de Wal centraal. Hij balanceert op de grens van abstract en figuratief. Net als de schilderijen van Jacqueline Braat waarbij de grens steeds opgezocht wordt maar juist de kracht van beweging, kleur en textuur een geabstraheerde werkelijkheid verbeeld. De schilderijen van Clem Stroeken en Charlotte Lugt zijn expressionistisch, waarbij het gaat om de intrinsieke waarde van beleving. Terwijl de spontaan ontstane inktschilderijen van Sonja de Jongh sterk doen denken aan Japanse tekenkunst gebaseerd op de schoonheid van de natuur. Maykel Schoonus experimenteert met verschillende media binnen de popartstroming. Hij roept met zijn werk vragen op over wat is de werkelijkheid en hoe ervaren we die door middel van beelden die we dagelijks zien via allerlei media. Irma van Koningsbruggen –Pruis ontwikkelt zich steeds meer; van figuratieve beelden naar non figuratief naar meer monumentaal ruimtelijk werk. Interessant is haar sculpturaal werk gemaakt van hout en cortenstaal. De hoeden van Heidi Huyzendfeld zijn bijzonder van materiaal en vormgeving. Je kunt ze ‘Hoedanook’ als object beschouwen. De wandobjecten van Papierkunstenares Annita Smit doen sterk denken aan werk van Jan van Schoonhoven. Mét nog een schepje hier bovenop, want de extra dimensie die Annita aan haar fijne constructivistische papiervouwwerk toevoegt is beweging en kleur. Spannend hoe abstract werk tot leven komt in de meest pure vorm.

Stichting KuBra and Friends

We leven in een tijd van verbinding, niet meer solitair maar samen, vanuit krachten bundelen iets moois verwezenlijken. Zo is ook deze expositie tot stand gekomen.

Stichting KuBra is een organisatie van en door kunstenaars, zelf gerund met als doel samen sterk te staan wat heeft geresulteerd in een bloeiende galerie in hartje ‘s-Hertogenbosch, deelname aan beurzen en tentoonstellingen in heel Brabant en België.

Een aantal kunstenaars uit Zaltbommel heeft een zelfde initiatief getoond door in een voormalige L.T.S. met de nieuwe naam Pand 9 allerlei activiteiten op te zetten die te maken hebben met creatief ondernemerschap. Elke Kunstenaar heeft een eigen lokaal als atelier en kan van daar uit deelnemen aan gezamenlijke activiteiten. Zo worden er regelmatig exposities en workshops georganiseerd en is Pand 9 vast onderdeel van de jaarlijks terugkerende Bommelse –kunstroute.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huist De Kunstwinkel, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.