Stichting KuBra, hét kunstenaarscollectief van Brabant voor kunstenaars en kunstliefhebbers presenteert:

Prequel – Sequel
de relatie tussen kunst en film
een KuBra tentoonstelling

StadsGalerij Breda 16 t/m 26 augustus 2012

“Al eeuwen proberen kunstenaars een beeld vast te leggen voor de eeuwigheid. Toen de fotografie in 1839 uitgevonden werd, zette men de eerste stap in het vastleggen van de werkelijkheid. Het duurde echter nog 50 jaar alvorens ook bewegend beeld vastgelegd kon worden. Thomas Edison en William Dickson vonden in 1889 de kinetoscoop uit en legden de eerste bewegende beelden vast. Zes jaar later maakten de gebroeders Lumière de film beschikbaar voor het grote publiek. In 1896 openden de eerste bioscopen in Londen, Brussel en New York en de rest is geschiedenis.”

De verrassende expositie “Prequel-Sequel”  in de StadsGalerij te Breda wordt op donderdagavond 16 augustus om 18.00 uur feestelijk geopend, waarna de aanwezige exposanten u graag langs hun werk zullen leiden. U kunt de expositie bezoeken van 16 t/m 26 augustus 2012. Vanaf 17 augustus alle dagen geopend van 11.00 tot 17.00 uur, donderdags tot 21.00 uur. Tijdens de openingstijden zijn steeds enkele exposerende kunstenaars aanwezig. U vindt de StadsGalerij aan de Oude Vest 34, 4811HT te Breda.

Op deze tentoonstelling laten een aantal kunstenaars zich inspireren door film. Robert Doesburg, Maaike Snellen-Semeijn, Loes Watchman, Agnes van Dijk en Maykel Schoonus hebben ieder een film als uitgangspunt genomen en zijn van daaruit aan de slag gegaan. Het resultaat is een verrassend geheel geworden van schilderijen, installaties, fotografie en…… film! Cameras ready? And………………..action!

Stichting KuBra.
Een kunstenaarscollectief met het doel het samenbrengen van kunstenaars, wonend en werkend in Noord-Brabant. De stichting wil kunstenaars stimuleren en begeleiden. Tevens bevordert ze samenwerking tussen kunstenaars onderling en organiseert de stichting workshops, activiteiten en exposities, alsmede het stimuleren van de ontwikkeling van (Brabantse) artistieke activiteiten. Door samenwerking, ontwikkeling en kruisbestuiving wil Stichting KuBra de bekendheid van de kunstenaar te vergroten, een podium voor hem/haar te creëren, de omzet te vergroten en de kwaliteit van Stichting KuBra borgen. Er is een aanbod van schilderkunst, van expressionistisch tot mixed-media , van popart tot abstract en tot realistisch, maar ook fotografie, keramiek, beelden, installaties, couture, glaskunst en videokunst.

Vanaf de oprichting in 2011 hebben inmiddels 88 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. KuBra zal steeds vaker vertegenwoordigd zijn in het Brabantse culturele milieu. Dit jaar staan er 17 exposities op de agenda! Belangrijk in dit proces is ook de lancering van de eigen website www.stichtingkubra.nl. Hier kunnen kunstenaars, culturele instellingen en kunstliefhebbers elkaar treffen om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen of om een leuke culturele dag uit te plannen. KuBra kunstenaars zijn immers zeer actief!