Grafiek2019

Galerie KuBra-Art presenteert: ‘Grafiek in Uitdrukking’

Galerie KuBra-Art en Grafiekgalerie Ietsmooisaandemuur.nl aan het Burgemeester Loeffplein 64/67 in het centrum van ‘s-Hertogenbosch nemen met grafiekexposities en meerdere activiteiten deel aan de landelijke Grafiekmanifestatie, ‘Grafiek2019’ (https://grafiek2019.nl/ ) van 7 september t/m 27 oktober 2019.

PERSBERICHT
Galerie KuBra-Art en Grafiekgalerie Ietsmooisaandemuur.nl/Zeefdrukatelier Kurtface presenteren in september en oktober: ‘Grafiek in Uitdrukking’, aan en om het Burgemeester Loeffplein 64/68 in ’s-Hertogenbosch

‘Een manifestatie waar jonge ontwerpers, ervaren grafici en publiek elkaar ontmoeten in een open drukgang’

‘Grafiek in Uitdrukking’ komt voort uit en sluit aan op de landelijke manifestatie Grafiek2019, een jaarlijks terugkerend grafiekevenement van stichting Grafein.
Op zaterdag 14 september 2019 om 12.00 uur wordt de manifestatie ‘Grafiek in Uitdrukking’ in en om galerie KuBra-Art aan het Burgemeester Loeffplein 64/68 in ’s-Hertogenbosch officieel geopend door de wethouder van cultuur, Mike van der Geld. Een feestelijke middag met een grafieksalon, etalage-expo, demo’s, liveprinting, muziek van DJ Nikki Nordmann en Emiel Bootsma, de Bossche dichter/voordrachtskunstenaar, die de manifestatie geheel op eigen wijze zal openen!
Tevens is dan de aftrap van de loterij waarvoor kunstenares Ries Kleijnen een ingelijste kleurenets beschikbaar heeft gesteld. De opbrengst is gedeeltelijk bestemd voor stichting KuBra, waardoor er extra activiteiten gerealiseerd kunnen worden! De trekking is op zondag 27 oktober om 16.00 uur.

30 grafische kunstenaars vanuit het hele land staan paraat. Jonge, net afgestudeerde ontwerpers van AKV/St. Joost en HKU en ervaren grafici slaan de handen ineen om aan te tonen dat hun passie een volwaardige kunstvorm is, hip: eigentijds en verbindend! Oude en nieuwe technieken……jong en oud wordt met elkaar verbonden. Meekijken over de schouder van de kunstenaar én meedoen aan de verschillende drukpersen!

Wat is er te zien? Alle vormen van grafiek: onder andere diepdruk (ets, droge naald, tyobo) hoogdruk (lino, houtdruk), doordruk (zeefdruk en Risodruk), vlakdruk (litho, steendruk en Monotype ) op onder meer papier en textiel. Op gezette tijden worden workshops gegeven over etsen, lino’s, zeefdrukken en zelf inkten maken. De actuele workshops zijn te vinden op de website.

Met de volgende nationale kunstenaars:
Addy Graafmans-Jansen, Aiden Wong, Chika Ito, Diana van Oort, Eva Halfers, Gertje Roosen, Gus Moystad, Henrik Hey, Jan Henkel, Jiri Buunk, Kevin Timmerman, Marian Appeldoorn, Marion van Bergen, Marloes Kroeze, Menno Heijstek, Nienke van Duuren, Noëlla Pirard, Petra Tolboom, Rolf Maas, Wim Habraken, Adri Frigge, Aura Op Den Camp, Jops Jacobs, Marie-Louise Hooymans, Ries Kleijnen, Ineke van Engelen en Tim van Iersel.
Dit evenement is mede mogelijk gemaakt door de gemeente ’s-Hertogenbosch.

In galerie KuBra-Art en Grafiekgalerie Ietsmooisaandemuur.nl/Zeefdrukatelier Kurtface verschijnen een Grafieksalon, een Grafiekwinkel en een 24 meter lange etalage met veel kunst én zij er activiteiten in de voetgangerspassage van parkeergarage Tolbrug alles aan het Burgemeester Loeffplein in ’s-Hertogenbosch!
Doorlopend liveprinting, demo’s en workshops in allerlei grafiektechnieken.

Gedurende de gehele periode vanaf 14 september t/m 27 oktober 2019 worden iedere zaterdag vanaf 13.00 uur grafische demonstraties(liveprinting) en workshops aangeboden en zijn er kunstenaars aanwezig.

Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober vanaf 12 uur staat de voetgangerspassage van parkeergarage de Tolbrug weer in het teken van workshops, liveprinting en demo’s waaraan u kunt deelnemen, wordt de etalage weer voorzien van nieuwe grafiek en nog veel meer!

Burgemeester Loeffplein 64/68, 5211 RX ’s-Hertogenbosch, open van 7 september t/m 27 oktober van donderdag t/m zondag van 13 tot 17 uur, vrije toegang.(7 en 8 september preview). Meer informatie en het actuele programma www.stichtingkubra.nl

Foto’s van de opening van Grafiek in Uitdrukking 14 september 2019

Foto’s van Gerard Monté (klik op de foto)

Basis-workshops Grafiek2019