Expositie Na-Drukkelijk – Grafische Kunst in Brabant

P E R S B E R I C H T

Expositie KuBra-Art Rosmalen presenteert: ‘Na-Drukkelijk’ – Grafische Kunst in Brabant

KuBra-Art Rosmalen presenteert een tentoonstelling waar ervaren grafische kunstenaars en publiek elkaar ontmoeten.
De expositie komt voort uit en sluit aan op de 4e landelijke grafiektriënnale Grafiek2022, een grafiekevenement van stichting Grafein.

Op zaterdag 1 oktober om 14.00 uur wordt de manifestatie ‘Na-Drukkelijk’ in en om galerie KuBra-Art, Achter de Driesprong 9 in Rosmalen geopend met steendruk-demonstraties, verhalen over grafiek door de kunstenaars en hapjes en drankjes. De steendrukpers staat klaar!
8 Ervaren grafici slaan de handen ineen om aan te tonen dat hun passie een volwaardige kunstvorm is; hip, eigentijds en verbindend! Oude en nieuwe technieken worden met elkaar verbonden.

Grafiek is een vorm van beeldende kunst waarbij de kunstenaar gebruikmaakt van een grafische druktechniek om een werk in gelimiteerde oplage te vervaardigen, ieder druk wordt door de kunstenaar met de hand genummerd en gesigneerd, waardoor betaalbaar. Wie grafiek aanschaft, heeft dus een stukje ambacht in huis.
Nieuwe grafische originele kunstwerken ingelijst en los worden getoond van o.a. de Brabantse kunstenaars Noëlla Pirard (linodruk), Larissa Beentjes (zeefdruk/keramiek), Mabel Mulder (litho- en linodruk), Diana van Oort (Haiku fotobewerking), Ria van Uden (ecoprint), Marion van Bergen (houtsnede druk), Ans Schrieks (zeefdruk) en gastkunstenaar Marie-Louise Hooymans (linodruk).
De getoonde litho’s van de internationaal bekende kunstenaar Poen de Wijs, zijn een hommage aan de in 2014 overleden kunstenaar. Tevens zijn er losse, gesigneerde, originele etsen van Cornelis M van de Woerd en ingelijste steendrukken van Ad Arma.

In 11 etalages van winkels in het centrum van Rosmalen zijn hoogwaardige zeefdrukken van diverse kunstenaars te bewonderen, vervaardigd door meesterdrukker Wim Habraken van zeefdrukatelier Kurtface ´s-Hertogenbosch.
Om kennis te maken met één van de vormen van grafiek, de linosnede, is er op dinsdag 18 oktober van 13.30 tot 16.30 uur een extra workshop, gegeven door Marie-Louise Hooymans. (Meer info: www.stichtingkubra.nl – workshops)
In de lunchroom van Hema Rosmalen zal in deze periode fotografie te zien zijn van de fotoclub ’t Spectrum Rosmalen.

De expositie in de KuBra-Art Galerie, Achter de Driesprong 9 in Rosmalen loopt van 1 oktober t/m 6 november 2022 en is van woensdag t/m zaterdag van 11 tot 17 uur vrij te bezoeken.
Meer info: www.stichtingkubra.nl

Exposanten:

Noëlla Pirard (linodruk)-’s-Hertogenbosch
Larissa Beentjes (zeefdruk/keramiek) – Rosmalen
Mabel Mulder (litho- en linodruk) – Best
Diana van Oort (Haiku fotobewerking) – Vught
Ria van Uden (ecoprint)- Schijndel
Marion van Bergen (houtsnede druk) – Zundert
Ans Schrieks (zeefdruk)- ’s-Hertogenbosch
Marie-Louise Hooymans (linodruk)- Wijchen
Litho’s van de internationaal bekende kunstenaar Poen de Wijs, zijn een hommage aan de in 2014 overleden kunstenaar.

Etalages in centrum Rosmalen

Achter de Driesprong 31b Healthstudio Adele
Catelijnen 14 Kijk Eens brillen
De Driesprong 31 Boekhandel de Omslag
De Driesprong 13 Twice Fashion
De Driesprong 7 Cappuccino
Dorpsstraat 29 Profile
Dorpsstraat 31 Moonen Schoenen
Dorpsstraat 13 La Vie
Raadhuisstraat 4c Only for Men
Raadhuisstraat 4b Shoeshiners
Harry Coppensstraat 15 Hema lunchroom

Openingstijden:

1 oktober t/m 6 november 2022
Officiële opening zaterdag 1 oktober 14 tot 16 uur – met o.a. Steendruk-demonstraties door Mabel Mulder en Marion van Bergen– hapje en drankje

Reguliere openingstijden
Woensdag t/m zaterdag van 11:00 tot 17:00 uur

KuBra-Art galerie

Achter de Driesprong 9
5241TK Rosmalen.
Vrije toegang. Parkeren is gratis (met parkeerkaart)
Bezoeken op afspraak kan uiteraard ook, neem daarvoor contact met ons op.

Plattegrond etalages centrum Rosmalen