P E R S B E R I C H T

KuBra presenteert: ‘Het Verschil’ in de Steenfabriek te Gilze op 1 t/m 9 december

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zaterdag 1 december om 14.30 uur vindt de feestelijke opening plaats van de expositie ‘KuBra presenteert: Het Verschil’ en op zondag 2 december om 14.30 uur is er een indrukwekkende performance door beeldend kunstenaar en performer Shelly Lapré. 2 Feestelijke middagen met hapjes en drankjes. Voor het achtste jaar keren deze keer 8 Brabantse Kunstenaars terug in de Steenfabriek te Gilze. De expositie loopt van 1 t/m 9 december 2018. Meer info: www.stichtingkubra.nl

‘Het Verschil’ is een gevarieerde expositie; realistische olieverfschilderijen van stilleven tot mens en dier, sculpturen van keramiek gecombineerd met diverse materialen en werken van porselein met oud ijzer, intuïtieve abstracte schilderijen, collages, foto’s en tekeningen op hout en papier gelieerd aan Indië en tekeningen van verfijnde portretten met fineliner, kleurpotlood en markers.

Door het gebruik van deze verschillende materialen in combinatie met de persoonlijke stijlen van de kunstenaars wordt een gevarieerd beeld neergezet en maakt dat bezichtiging van deze expositie meer dan de moeite waard is.

Een groepsexpositie met 8 eigenzinnige kunstenaars die zijn aangesloten bij de Brabantse stichting KuBra; Bets en Jos van Boxel (Waspik), Simone Grootveld (Breda), Ingrid Heslenfeld (Moergestel), Simone van der Meeren (Drunen), Jeannette van Strien (’s-Hertogenbosch), Shelly Lapré (Asten-Ommel) en Eline Elsten (Prinsenbeek).

Het kunstenaarscollectief KuBra (Kunstenaars uit Brabant) kent ruim 130 leden die allemaal werken en wonen in Brabant (NL). De kunstenaars hebben o.a. als doel om hun werk gezamenlijk te exposeren in verschillende samenstellingen, op diverse locaties in Nederland en België.

Steenfabriek, Steenfabriek 7, 5126PB Gilze. Expositie loopt van loopt van 1 t/m 9 december 2018 en is geopend op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden wordt u ontvangen door de kunstenaars. Vrije toegang. U bent van harte welkom.

De kunstenaars:

Bets van Boxel(realistische olieverfschilderijen), tekent en schildert al haar hele leven. In 1986 begon Bets samen met haar man Jos een bedrijf in poppen maken, de Poppenstee. In 2007 kreeg Bets weer tijd om te schilderen. Bets schildert in een realistische stijl, voornamelijk stilleven en portret. De sculpturen van haar man Jos zijn een aanvulling op haar werk.

Simone Grootveld(schilderijen), toont kleurrijke abstracte schilderijen, die ontstaan vanuit haar innerlijk. Naast acrylverf gebruikt ze natuurlijke materialen. Zonder vooropgezet plan gaat ze aan de slag en er ontstaan organische vormen, in prachtige kleuren. Daarnaast toont ze ook realistische en minimalistische werken.

Ingrid Heslenfeld (sculpturen) put inspiratie uit haar dagelijkse omgeving, zoals het platteland, het industrieel erfgoed en oude herkenbare vormen. Vooral spontaan ontstane combinaties van vormen en geleefde materialen spreken haar aan. Ze speelt/zoekt net zolang met kleur, materiaal en verhoudingen totdat er een totaal beeld ontstaat dat voor haar klopt; soms vervreemdend maar altijd herkenbaar.

Simone van der Meeren (figuratieve olieverfschilderijen). Haar stijl is realistisch en magisch realistisch. In de serie Feestbeesten brengt Simone de meest tegenovergestelde dieren bij elkaar. Geschilderd met een vrolijke, liefdevolle en zeker ook een fantasierijke kijk op het leven. Gemaakt om met veel plezier naar te kijken en van te genieten. Elk schilderij laat een eigen verhaal zien.

Jeannette van Strien (sculpturen); Ze voegt het fragile en kwetsbare porselein samen met het stevige, oude en verroeste ijzer. Een verrassende combinatie!

Shelly Lapré (collages, gemengde technieken op doek en hout) brengt oude herinneringen van Nederlands-Indië opnieuw tot leven in haar kunstwerken. Haar missie is het overdragen van deze moeilijke koloniale geschiedenis in kunst op positieve wijze.

Eline Elsten (tekeningen, gemaakt met fineliner, kleurpotlood en markers). Deze werken geven een goed beeld van haar stijl, repertoire en onderwerp. Eline is in haar werk altijd op zoek naar contrasten, gezichtsuitdrukkingen vol leegte en gedachtes tegelijk, eenvoud en complexiteit, schoonheid en afschuw.

Steenfabriek                                        opening: zaterdag 1 december 15.30 uur

Steenfabriek 7                                    performance: zondag 2 december 15.30 uur

5126PB Gilze                                       van 1 t/m 9 december 2018

Openingstijden:                                  2 weekenden op zaterdag en zondag van 12 tot 17 uur