Expositie Portret in Portret

P E R S B E R I C H T

KuBra-Art Galerie in Geldrop presenteert: ’Portret in Portret’ 16-2 t/m 8-4-2018

Op zondag 18 februari om 15.00 uur is de vernissage van de expositie van KuBra-Art Galerie Geldrop ‘Portret in Portret’. De opening wordt omlijst door muziek van singer-songwriter/kunstenaar Robert Munning.

De tweede expositie van KuBra-Art Galerie Geldrop aan de Molenstraat 2, toont een selectie van kunstwerken, gebaseerd op het portret, gezien door de ogen van 7 Brabantse kunstenaars. De fascinatie om als kunstenaar iemands persoonlijkheid, met alle complexiteiten en tegenstellingen, zo goed mogelijk in één portret weer te geven, ongeacht de discipline en kunststijl. De toeschouwer heeft bij het kijken alle ruimte om vanuit een eigen referentiekader de werken te observeren en te interpreteren.

Het omvormen van de materie in iets dat een glimlach, woede of een traan kan oproepen heeft iets magisch.

De resultaten van deze worsteling zijn gezichten waaruit kracht te lezen is, zoals in de sterke bijna mystieke portretten van Denis Young(Eindhoven), waarbij hij de grens opzoekt van contrast en reliëf van speciaal bewerkt aluminium in combinatie met zeefdruk en schilderen.

Maar ook lieflijke beelden, geïnspireerd door de liefde die in ieder mens aanwezig is, zoals in het werk van An Brzoskowski(Bakel).

Jeanette van Dun(Vught) verbeeldt in haar portretten gerelateerde, imaginaire werk in olieverf de gelaagdheid van de mens. Door te spelen met perspectief, verzadiging van kleuren en het gebruik van patronen probeert zij de vervreemding van de mens in de huidige maatschappij weer te geven.

De realistisch olieverfschilderijen van mensen en portretten van Robert Munning(Riel) zijn kenmerkend door het evenwichtig kleurgebruik en de emotie.

De portretten van gips en klei van Marion Timmermans(Waalwijk) geven een kijk in de ziel van de mens, een kijk achter het masker.

Patries Landwehr(Vught) richt zich als portret kunstenares op emoties achter emoties. De getoonde schilderijen behoren tot de serie Automotion Project’, waarin de weergave van emoties gerelateerd zijn aan de huidige westerse samenleving.

De zeefdrukken van Diana van Oort(’s-Hertogenbosch) zijn gebaseerd op haar eigen portretfoto’s. Ze werkt deels intuïtief, deels heel precies en rationeel. Intuïtief bij de eerste opzet, maar heel nauwkeurig om het ontwerp zo te krijgen zoals zij het voor ogen had.

De nieuwe samenwerking tussen Sigrid Rhemrev-Bontenbal van galerie de Ruimte en Wilma de Turck van KuBra-Art, een samenwerking die garant staat voor een mooie nieuwe toekomst voor deze schitterende expositielocatie in hartje Geldrop aan de Molenstraat 2.

Zij gaan de uitdaging aan om naast het versterken van beide organisaties het culturele klimaat in de gemeente Geldrop-Mierlo en ver daar buiten een boost te geven!

Stichting KuBra verzorgt, onder de naam KuBra-Art in de linker ruimte van het oude postkantoor aan de Molenstraat 2 te Geldrop, wisselende exposities, steeds voor periodes van acht weken, waar iedere keer een afwisselend en verrassend deel van KuBra zich zal presenteren. KuBra is een stichting waar ruim 130 Brabantse kunstenaars bij aangesloten zijn en die als doelstelling heeft haar leden podia te bieden door het organiseren van exposities op verschillende locaties in Brabant en België. Door deze eigen expositieruimte biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Deze activiteit zal ook de kunstenaars weer stimuleren tot het ontwikkelen van nieuwe projecten waardoor zij zich kunnen profileren in de kunstwereld. KuBra-Art zal in de toekomst extra kunst gerelateerde activiteiten ontwikkelen in de vorm van workshops en kunstfairs.

Galerie De Ruimte, gesetteld rechts van de entree, presenteert doorlopend haar kunstcollectie. De galerie streeft ernaar de toegankelijkheid van kunst en het begrip voor en over kunst te vergroten. Beeldende kunst van hoogwaardige artistieke kwaliteit wordt tentoongesteld in al haar verschijningsvormen. Hiertoe behoren schilderijen van realistisch tot abstract, sieraden, fotografie, papierkunst, glasobjecten, beelden van brons, steen, staal en keramiek.

Kunst gerelateerde activiteiten als kunsthistorische lezingen, meet and greets en leuke activiteiten rondom het kunstkijken zullen regelmatig georganiseerd worden door galerie De Ruimte in 2018!

De expositie loopt van 16 februari t/m 8 april 2018. De galerie is geopend vrijdag en zaterdag van 14 tot 17 uur en zondag van 13 tot 17 uur en op afspraak. Op de zondagen wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars, vrije toegang en vrij parkeren. U bent van harte welkom!

KuBra-Art
Molenstraat 2