Galerie KuBra presenteert: ‘Water naar de Zee’

Zondag 19 november vernissage 15.00 uur
In Galerie KuBra, gelegen aan het Burgemeester Loeffplein 64 in ’s-Hertogenbosch, gaat op 17 november de nieuwe expositie ‘Water naar de Zee’ van start met op zondag 19 november om 15.00 uur de feestelijke vernissage. De bezoekers weten steeds vaker de weg te vinden naar de voetgangerspassage van parkeergarage De Tolbrug, waar kunst en ambachten steeds meer toegankelijk zijn voor het publiek. De expositie loopt van 17 november t/m 17 december 2017.

5 Kunstenaars uit Brabant, Jef Hendriks(Helmond), Gilles de Rooij(Veghel), Kitty Tijbosch(Lieshout), Marjolijn Koppelaars(Oisterwijk) en Anja Ulijn (Den Dungen), verbinden het water met de zee middels digitale grafiek en gedichten, schilderijen, kleurpotloodtekeningen en stenen sculpturen en beelden van aardewerk.

Iedere maand zijn er wisselende exposities, steeds voor periodes van vijf weken, waar iedere keer weer een afwisselend en verrassend deel van KuBra zich zal presenteren aan ‘s-Hertogenbosch, Brabant en ver daarbuiten. De galerie is geopend van donderdag t/m zondag van 13 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars, vrije toegang. U bent van harte welkom!

De Kunstenaars:
Jef Hendriks, fotograaf, vertelt zijn verhalen die de zee hem heeft gebracht middels een achttal kleine miniaturen(digitale grafiek) ondersteund met een gedicht. De serie is opgetekend op het strand van Conche des Baleines op Île de Ré (FR).

Het schilderen van o.a. zeegezichten is voor Marjolijn Koppelaars als reizen en reizen is nieuwe dingen ontdekken. Of ze realistisch of abstract werkt, het is allebei een reis, met een bestemming, een nieuw werk… En als dat af is, voelt het als thuiskomen.

Gilles de Rooij’s kleurpotloodtekeningen laten veelal het open verstilde landschap met zijn vergezichten zien, maar ook weidse riviergezichten keren er vaak in terug. De beken die vaak in de rivieren uitmonden en die weer vervolgens in zee eindigen. Ze geven de rust weer die om ons heen is verdwenen.

Kitty Tijbosch werkt met steen en veelal in het thema (zeil)boten. Diverse steensoorten worden gebruikt, soms in combinatie met andere materialen wat een verrassend resultaat oplevert. De inspiratiebron komt uit het verleden; fijne herinneringen en het gevoel vasthouden van vroeger….

De sculpturen van de zee van Anja Ulijn kenmerken zich door een grote speelsheid. Dit uit zich in de vaak grillige oppervlaktes met veel detail. In de beelden van aardewerk verwerkt ze verschillende bijzondere en afwijkende materialen zoals kraaltjes, stukjes hout, metaal of andere materialen om haar werken op te sieren of meer accent mee te geven.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden.
De tijdelijke expositieruimte aan het Burgemeester Loeffplein, onderdeel van winkelcentrum De Arena, gelegen in de passage van parkeergarage Tolbrug, is mede mogelijk gemaakt door VOLOP Den Bosch, BNP, Gaphh Leegstandsbeheer en de eigenaar Aberdeen.
Door de samenwerking van deze partijen, kunstenaars en ambachtslieden houden we de Kunst in Brabant en ‘s-Hertogenbosch levend en toegankelijk voor iedereen!