KuBra – Kruithuis expositie: ‘ Kunst en Spiritualiteit in het Kruithuis’

9 april t/m 7 mei 2017

Op zondag 9 april om 15.00 uur is de feestelijke vernissage van de expositie KuBra presenteert: ‘Kunst en Spiritualiteit’ in het Kruithuis in ’s-Hertogenbosch. Singer-songwriter Robert Munning en Josemieke Segers zorgen voor de muzikale omlijsting.

4 Weken lang draait alles om kunst en spiritualiteit in de Granaat-, Lont- en Kanonzaal van het Kruithuis en brengen 9 Brabantse Kunstenaars het thema geheel op eigen wijze tot uitdrukking. Naast de expositie, die loopt van 9 april t/m 7 mei 2017, staat een gevarieerd randprogramma gepland gerelateerd aan het thema. Met o.a. boventoonse muziek, ontspanning met klankschalen, workshops intuïtief boetseren en schilderen en Inner-Art(bewustwording van kunst).

Verdere details en het programma vind je op: www.stichtingkubra.nl

‘Kunst & Spiritualiteit’, een onderzoek naar intuïtie, dat wat in het onbewuste ligt te wachten op aandacht, bewustzijn.

Kunst brengt dat onderzoek in beweging, geeft steeds een andere doorkijk, soms een inzicht. Het zoekt naar het “ik “ dat achter alle rollen en maskers verborgen zit. Geraakt worden door kunst is een directe weg naar dat authentieke zelf. Dat is wat het anderen kan bieden.

De tijdgeest maakt dat deze innerlijke benadering veelal verzwegen of meesmuilend ter zijde geschoven wordt: te zweverig, of te ego-centrisch.

Met deze expositie willen we dat taboe eens doorbreken, omdat een blinde vlek betreft van onze westerse samenleving. Zelf-onderzoek in kunst kan een diepgravende weg vormen naar verbinding /relatie met de wereld en anderen.

9 kunstenaars uit Brabant geven een krachtig en divers beeld van KuBra als culturele organisatie: An Brzoskowski(Bakel), Gwen Conner(Geffen), Simone Grootveld(Breda), Robert Munning(Riel), Gerard van Selst(’s-Hertogenbosch), Tineke van Laarhoven (Gilze), Leny de Vos-van Erp(’s-Hertogenbosch), Kim Verhoef (’s-Hertogenbosch) en curator Josemieke Segers(Tilburg.)

De overige ruimtes worden via STOK ingevuld door de kunstenaars Tom Senders, Frank van der Loo, Feminart en cursisten van Carola Mokveld.

Stichting KuBra in Het Kruithuis, Citadellaan 7, 5211 XA ’s-Hertogenbosch.

Opening zondag 9 april om 15.00 uur. De expositie loopt van 9 april t/m 7 mei 2017.

Het Kruithuis is geopend woensdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden zijn enkele kunstenaars aanwezig. Tijdens de workshops op de woensdagmiddagen is de workshopruimte ook open voor bezoekers, het publiek mag een kijkje ten nemen.