Laatste expositie in Schilderstraat 17a ‘s-Hertogenbosch

Tot 31 december biedt  Zeefdrukatelier Kurtface honderden zeefdrukken aan tegen sterk gereduceerd tarief. De laatste kans tot aankoop van originele en gesigneerde grafiek in de aankomende cadeaumaand. Ook in De Kunstwinkel worden unieke betaalbare kunstwerkjes van regionale kunstenaars aangeboden.

Op 1 januari 2017 moet zeefdrukatelier Kurtface na 25 jaar noodgedwongen de deuren aan  Schilderstraat 17a te ‘s-Hertogenbosch sluiten. Na een gerechtelijke procedure en een maas in de wet,  is de huur opgezegd door de huidige eigenaar van het pand, die er appartementen wil realiseren. Om die reden organiseert Kurtface in samenwerking met KuBra (kunstenaars uit Brabant) en De Kunstwinkel een laatste grote grafiek- en verkooptentoonstelling. Oud en nieuwe grafisch werk uit het omvangrijke archief en originele kunstwerkjes van regionale kunstenaars.

In 1991, de beginperiode, was het vooral een atelier en grafische werkplaats. Wim Habraken maakte samen met twee andere vennoten grote producties. In de loop der tijd is hij alleen verder gegaan en is zich meer gaan richten op de verkoop van werken die hij had gemaakt. De galerie en lijstenmakerij  bleven; samen met Gerard van Selst, onder de noemer ‘Iets moois aan de muur.nl’.

In 2012 sloot stichting KuBra zich, een collectief waarin inmiddels ruim 125 Brabantse kunstenaars onder leiding van Wilma de Turck, de krachten bundelen. Het atelier kon overleven doordat er workshops werden gegeven en grafisch ontwerpers werden begeleid.

Met pijn in het hart zullen we dit pand gaan verlaten en afscheid nemen van de karakteristieke en ‘beruchte’ Schilderstraat. Wat we hier hebben opgebouwd, kunnen we niet 1-2-3 realiseren op een andere plek. We gaan een nieuwe samenwerking aan met STOK en het Kruithuis. Van maart tot en met juli 2017 vindt de galerie KuBra onderdak in het Kruithuis; ook de workshops van Kurtface en in de toekomst ook andere kunstenaars kunnen hier plaatsvinden. Voor het zeefdrukatelier en de Kunstwinkel zijn we nog op zoek naar een geschikte locatie in het hart van ’s-Hertogenbosch. Suggesties zijn zeer welkom op kurtface@planet.nl of info@stichtingkubra.nl.

70 entries

Laatste weekend!
A.s. zaterdag 16 december van 13.00 tot 17.00 uur is tijdens de Éxpositie KuBra 'Water naar de Zee' in galerie KuBra kunstenaar Gilles de Rooij aanwezig.

A.s. zondag 17 december van 13.00 tot 17.00 uur is kunstenares Anja van Minderhout(Ulijn) aanwezig en vertelt over haar werk.
Ook werk te zien van Jef Hendriks, Kitty Tijbosch en Marjolijn Koppelaars.
Meer informatie : www.stichtingkubra.nl

UITGELICHT: ANJA ULIJN

Keramische beelden uit de Zee

‘Ik hoor vaak dat mijn werk niet alleen uitnodigt om op afstand te bekijken, maar ook om van dichtbij te willen onderzoeken. Dan zeg ik graag; laat mijn werk u raken!,’ aldus Anja.
Ze gebruikt diverse stooktechnieken, namelijk Raku, rookstoken en het stoken van aardewerk op lage en hoge temperatuur.
Bij de laatste techniek krijgen de werkstukken in eerste instantie een basis op een lage temperatuur van 1050°C. Het creatieve proces is hierna nog lang niet voltooid en vervolgens wordt de glazuurlaag aangebracht en volgt een tweede stook op 1050°C of 1250°C. De glazuurlaag wordt nu één met het werkstuk, sterk en ondoordringbaar.
Haar werkstukken zijn opvallend gevarieerd. Ze beperkt zich tot maximaal twee tot drie soortgelijke werkstukken en stapt dan weer over naar totaal andere vormen. De beelden en schalen hebben de meest uiteenlopende, vaak buitenissige vormen. Haar werken kenmerken zich door een grote speelsheid. Dit uit zich bijvoorbeeld in de vaak grillige oppervlaktes met veel detail. Ze maakt graag gebruik van verschillende bijzondere en afwijkende materialen zoals kraaltjes, stukjes hout, metaal of andere materialen om haar werken op te sieren of meer accent mee te geven.
Meer informatie over Anja is te vinden op zijn site: www.anjaulijn.nl

Burgemeester Loeffplein 64
(voetgangerspassage parkeergarage Tolbrug)
5211RX ‘s-Hertogenbosch
Bezoek Den Bosch Winkelcentrum Arena Den Bosch

Vandaag, tijdens het inrichten van Expositie KuBra-Art Galerie Geldrop Onverwacht Verrassend en Galerie De Ruimte, hebben we de eerste bezoeker al mogen ontvangen.......Was inderdaad Onverwacht en zeker Verrassend! ... Meer...Minder...

Sneak preview...KuBra-Art Galerie Molenstraat 2 Geldrop....zondag 17 december 15.00 uur feestelijke opening van de Expositie KuBra-Art Galerie Geldrop Onverwacht Verrassend en een toast op de samenwerking met Galerie De Ruimte. Vrije entree, vrij parkeren. Welkom! Info: www.stichtingkubra.nl
Met de kunstenaars Inge Smits, Arno Kuppens, Clem Stroeken, Marijke van Seters, Anja van Schijndel, Ankie Van Dijk en Melanie Van Der Heijden-van Dee.

Stadsblad Den Bosch woensdag 13 december 2017. Stadsblad Den Bosch
Expositie galerie KuBra presenteert: Wintersalon en Kerstfair Kunst & Design & Ambachten van woensdag 20 t/m zondag 24 december van 11 tot 17 uur voetgangerspassage Tolbrug Burgemeester Loeffplein.