Laatste expositie in Schilderstraat 17a ‘s-Hertogenbosch

Tot 31 december biedt  Zeefdrukatelier Kurtface honderden zeefdrukken aan tegen sterk gereduceerd tarief. De laatste kans tot aankoop van originele en gesigneerde grafiek in de aankomende cadeaumaand. Ook in De Kunstwinkel worden unieke betaalbare kunstwerkjes van regionale kunstenaars aangeboden.

Op 1 januari 2017 moet zeefdrukatelier Kurtface na 25 jaar noodgedwongen de deuren aan  Schilderstraat 17a te ‘s-Hertogenbosch sluiten. Na een gerechtelijke procedure en een maas in de wet,  is de huur opgezegd door de huidige eigenaar van het pand, die er appartementen wil realiseren. Om die reden organiseert Kurtface in samenwerking met KuBra (kunstenaars uit Brabant) en De Kunstwinkel een laatste grote grafiek- en verkooptentoonstelling. Oud en nieuwe grafisch werk uit het omvangrijke archief en originele kunstwerkjes van regionale kunstenaars.

In 1991, de beginperiode, was het vooral een atelier en grafische werkplaats. Wim Habraken maakte samen met twee andere vennoten grote producties. In de loop der tijd is hij alleen verder gegaan en is zich meer gaan richten op de verkoop van werken die hij had gemaakt. De galerie en lijstenmakerij  bleven; samen met Gerard van Selst, onder de noemer ‘Iets moois aan de muur.nl’.

In 2012 sloot stichting KuBra zich, een collectief waarin inmiddels ruim 125 Brabantse kunstenaars onder leiding van Wilma de Turck, de krachten bundelen. Het atelier kon overleven doordat er workshops werden gegeven en grafisch ontwerpers werden begeleid.

Met pijn in het hart zullen we dit pand gaan verlaten en afscheid nemen van de karakteristieke en ‘beruchte’ Schilderstraat. Wat we hier hebben opgebouwd, kunnen we niet 1-2-3 realiseren op een andere plek. We gaan een nieuwe samenwerking aan met STOK en het Kruithuis. Van maart tot en met juli 2017 vindt de galerie KuBra onderdak in het Kruithuis; ook de workshops van Kurtface en in de toekomst ook andere kunstenaars kunnen hier plaatsvinden. Voor het zeefdrukatelier en de Kunstwinkel zijn we nog op zoek naar een geschikte locatie in het hart van ’s-Hertogenbosch. Suggesties zijn zeer welkom op kurtface@planet.nl of info@stichtingkubra.nl.

57 entries

KIM VERHOEF - 'Hidden Emotions'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Ieder mens ervaart soms emoties die hij liever voor zichzelf houdt. De buitenwereld wil graag vrolijke sterke mensen zien. In de huidige tijdsgeest is dat voor velen zeer zwaar... Kim is zowel digital artist als fotograaf. Haar digitale werk is ontstaan in een periode van ziekte toen zij niet kon fotograferen. De drang om te creëren heeft zich toen gemanifesteerd in het maken van digitale schilderijen en tekeningen. Zowel in haar werk als fotograaf als digital artist laat zij zich leiden door wat zich op persoonlijk vlak aandient. In al haar werken komt de emotionele expressie tot uiting. Zo valt vaak af te lezen in wat voor emotionele periode zij zichzelf bevond.
Website: www.kimverhoef.com

‘Kleurkracht’ is een gevarieerde expositie met schilderijen en sculpturen van 12 Brabantse kunstenaars. Mens, natuur en kleur, zijn de overkoepelende thema’s, uitgebeeld in diverse stijlen. Zo zijn er realistische stillevens te bewonderen, maar ook mixed media en abstracte schilderijen, zeefdrukken, en originele beelden. Kortom de moeite van het bezichtigen waard!

Galerie de Verdieping, Industrieweg 16, 5066 XJ te Moergestel. 24 juni t/m 9 juli 2017. Zaterdagen geopend van 13.00 tot 17.00 uur en zondagen van 11.00 tot 17.00 uur. 24 juni 14:00 de feestelijke opening. www.stichtingkubra.nl

PATRICE VERMEER - 'Kleurrijke landschappen'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Ze schildert graag landschappen, vaak uit haar directe omgeving. Op haar eigen manier abstraheert ze de landschappen en geeft er zo een eigen sfeer aan. Patrice laat zich vooral inspireren door bloemen en landschappen. Dit alles legt ze vast met haar camera. Deze fotoverzameling dient als basis voor haar werk. Ze laat graag duidelijke structuren zien en werkt graag met warme kleuren, daarom heeft olieverf haar voorkeur. Ze is op zoek naar een zekere abstractie, haar werk blijft in ontwikkeling, het kan altijd beter.
Website: www.patricevermeer.nl

De interessante expositie 'Kleurkracht' in Galerie De Verdieping in Moergestel is geopend en meer dan de moeite waard! Morgen 25 juni zijn de kunstenaars Marlene van Alphen en Greetje Oldewarris aanwezig. Geopend iedere zaterdag en zondag t/m 9 juli. zaterdags van 13 tot 17 uur, zondags van 11 tot 17 uur. Toegang gratis. Welkom! ... Meer...Minder...

Vandaag 24 juni om 14.00 uur de feestelijke opening van de expositie 'Kleurkracht' in Galerie De Verdieping - Industrieweg 16 in Moergestel. Met een optreden van singer-songwriter Robert Munning. Hapje, drankje, vrije entree. Welkom! ... Meer...Minder...

MELANIE VAN DER HEIJDEN - 'Verrassing & Verwondering'.
Expositie KLEURKRACHT, 24 juni t/m 9 juli 2017.

Haar werk kenmerkt zich door grafische, krachtige lijnen en het gebruik van verrassende voorwerpen in de acrylverf. Hout, stof, een oude postzegel, het zilveren lepeltje van oma, je kunt ze zomaar in haar schilderijen terug vinden. Deze werkwijze zorgt voor een spannende gelaagdheid en structuur op het doek. Hoe langer men kijkt, hoe meer men ontdekt. Melanie wil haar toeschouwer dan ook uitnodigen om het doek te onderzoeken en hoopt zo te zorgen voor een verrassing, verwondering of herinnering. In het schilderproces zoekt zij voortdurend naar een balans tussen grafisch en schilderachtig, eenvoud/rust en spanning. De in verf verwerkte materialen vertellen vaak een verhaal of staan ergens symbool voor.
Website: www.melanievdheijden.nl