Tentoonstelling KuBra presenteert: ‘Het Spectrum van KuBra’

Maurus Moreelshuis – Mechelen(B)

Op vrijdag 9 september om 19.00 uur opent in het Maurus Moreelshuis in Mechelen(B), gelegen in een historisch kader van het Grootbegijnhof, naast de Begijnhofkerk, de expositie ‘Het Spectrum van KuBra’. – Een prachtige groepsexpositie door eigenzinnige Brabantse Kunstenaars die zijn aangesloten bij de Brabantse stichting KuBra.

Het kunstenaars collectief KuBra (Kunstenaars uit Brabant) kent ruim 125 leden die allemaal werken en wonen in Brabant (NL). De kunstenaars hebben als doel om hun werk gezamenlijk te exposeren in verschillende samenstellingen, op diverse locaties in Nederland en België.

In het Maurus Moreelshuis presenteert KuBra voor de tweede maal 8 kunstenaars met een selectie van twee- en driedimensionaal werk. Mariette van der Meer, Emelie Cilissen, Franca Schuurmans, Anjo Brohm, Emerentia van Vroenhoven, Arma van Rijsbergen, Marc Deeleman en Rein van Uden vormen samen de tentoonstelling ‘Het Spectrum van KuBra’.

De kracht van deze expositie bestaat daar uit dat de Brabantse kunstenaars stuk voor stuk een eigen kijk, droomwereld en/of belevenis hebben gehad ten tijde van het scheppen van het object. De werken zijn niet toevallig tot stand gekomen; het zijn allemaal iconen die een aparte kijk op onze huidige samenleving verbeelden.

Tijdens de samenstelling van deze tentoonstelling is niet alleen gekeken naar de kwaliteit van de kunstobjecten maar ook naar een harmonieus eind resultaat zonder dat dit afbreuk doet aan de originaliteit van de kunstwerken en / of de indrukken die de kunstenaar zelf bij de bezoeker achter laat.

Maurus Moreelshuis, Moreelstraat 3, B-2800 Mechelen. Expositie loopt van 9 tot en met 18 september 2016 en is te bezoeken van vrijdag 9 september van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag 10 en 11 september van 13.00 tot 17.00 uur en woensdag tot en met zondag 14 t/m 18 september van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden wordt u ontvangen door onze kunstenaars. Toegang gratis.

Maurus Moreelshuis

Moreelstraat 3

B-2800 Mechelen

Tel. 32 (0)473 37.19.66

Opening                                       Feestelijke opening vrijdag 9 september van 19.00 tot 21 uur

Openingsdagen en tijden:           10 en 11 september (za/zo) van 13.00 tot 17.00 uur / 14 t/m 18 september (wo t/m zo) van 13.00 tot 17.00 uur

Toegang gratis

Stichting KuBra:

Website:             www.stichtingKuBra.nl / www.brabantsekunstenaars.exto.nl

E-mail:                  info@stichtingKuBra.nl

Secretariaat       wilma@stichtingKuBra.nl

(0031)- 06-38895119 (Wilma de Turck)

Wie zijn deze kunstenaars?

Mariette van der Meer; Schilderijen. Mariette werk uit de serie Serious Life II 2007.

Niets is wat het lijkt, bewustzijn vergaren betekent offers brengen. Wanneer ze iets hoe dan ook wil, verlies t ze ook iets. Het eeuwige spanning zoeken en grenzen overschrijden. Filmstills zijn haar inspiratiebron.

Emerentia van Vroenhoven; Schilderijen en glas. Haar werken zijn gebaseerd op natuurlijke elementen. Ze werkt doordacht aan diverse studies om uit te komen op een perfecte compositie en kleurgebruik.

Franca Schuurmans; Keramiek. Franca is tijdens een reis naar Zuid-Afrika geïnspireerd geraakt door de trotse houding van Afrikaanse vrouwen. Ze legt deze vast in haar keramische beelden.

Emelie Cilissen; Schilderijen. De passie van Emelie is het schilderen van Afrikaanse mensen en dieren in bijzondere kleurcombinaties, met olie- en acrylverf in combinatie met mixed media en materialen.

Marc Deeleman; Beelden van Cortenstaal. Tijdens het proces spelen intuitïe, spontaniteit en toeval een belangrijke rol. Zonder vooropgezet plan begint hij aan een beeld dat al experimenterend zijn vorm krijgt. Zijn beelden spreken voor zich.

Anjo Brohm; Glaskunst en sieraden. Vanuit de fascinatie voor kleur, structuur en vorm heeft Anjo zich door de jaren heen meerdere disciplines eigen gemaakt. Het werken met glas is eigenlijk hoofdzaak geworden, en het maken van glazen objecten en sieraden is een succesvol en niet meer weg te denken onderdeel van haar werk.

Arma van Rijsbergen; Surrealistisch schilderijen. Haar werken zijn zoals ze is: haar verstand gaat dagelijks de strijd aan met haar emotie. Hoewel ze pragmatisch is ingesteld, ziet ze de wereld graag als een sprookje waarin de tijden van weleer herleven

Rein van Uden; Kleurrijke aquarellen. Zijn werken zijn naar de natuur, met oog voor detail.