Stichting KuBra wederom in Kasteel Ravenhof, te Stabroek met de expositie “Het Leeft!” van 20 tot en met 28 augustus 2016

Het Kasteel Ravenhof, in het Belgische Stabroek net over de grens, wordt verrijkt met een kleurrijke tentoonstelling door KuBra, Kunstenaars uit Brabant, in samenwerking met I.K.I.M. vzw.

Voor het vijfde jaar keren de Brabantse Kunstenaars terug en vullen van 20 tot 29 augustus de zalen van dit paleisachtige gebouw met schilderijen en sculpturen onder de titel ‘Het Leeft!’. De expositie wordt zaterdag 20 augustus om 14.30 uur feestelijk geopend. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Frédérique van Alphen.

Zes Brabantse kunstenaars tonen werk dat gerelateerd is aan ‘het leven’ in al zijn verscheidenheid. De kunstenaars Marlene van Alphen, Petra Verlooij, Franca Schuurmans, Jeanette van Dun, Marion van Bergen en Geke Wijers laten de kunst ‘leven’.

Kasteel Ravenhof, Oudbroek 2 te B-2940 Stabroek. Expositie loopt van 20 tot en met 28 augustus 2016 en is alle dagen geopend van 12.00 tot 17.00 uur(m.u.v. maandag 22-8) Tijdens de openingstijden wordt u ontvangen door onze kunstenaars. Toegang gratis. U bent van harte welkom.

De kunstenaars:

Marlene van Alphen (Etten-Leur); schildert, aquarelleert. Zij studeerde bouwkunde aan de technische universiteit Delft. Daar voor het eerst kennis gemaakt met verschillende teken- en schilder technieken. Eerst heeft zij zich toegelegd op het aquarelleren, maar later heeft dit plaats gemaakt voor acryl. Haar technische achtergrond verloochent zich niet. Kennis van vormgeving en compositie waren hierbij een groot voordeel. Dit is te zien aan de constructieve elementen in haar werk. Ze werkt thematisch. De gedachte hoeveel ze kan weglaten en toch laten zien wat ze wil, blijft voor haar een boeiend uitgangspunt.

Petra Verlooij (Etten Leur); Met volle overtuiging tekent en schildert ze dieren. Ze schildert met acryl op canvas. Schetsen maakt ze in haar eigen omgeving en in de dierentuin. Een trotse leeuw, een nieuwsgierige giraffe, vrolijke ezeltjes, een eigenzinnige kat. We zien liefde, schoonheid, kracht, aaibaarheid, vrolijkheid, sluwheid en tederheid. De technieken die ze gebruikt zijn acryl op canvas, mix media op papier, tekeningen met grafietstift, conté krijt op papier. Op zoek gaan naar het spanningsveld tussen realisme en abstractie vindt ze een boeiende zaak.

Franca Schuurmans (’s-Hertogenbosch); Met name het beginnen met een blok klei geheel vanuit het niets en deze dan langzaam te boetseren tot een kunstwerk trekt Franca enorm. Een vakantie in Zuid-Afrika, die diepe indruk op haar maakte, inspireerde haar om beelden van Afrikaanse vrouwen te gaan maken. Hun trotse houding vindt ze fascinerend. Naast deze beelden maakt ze ook urnen.

Jeanette van Dun (Vught); De zoektocht naar de menselijke gelaagdheid levert beelden op die sterk kunnen dissoneren. Emotie wordt voelbaar en de werkelijkheid wordt verdraaid: haar verwantschap met het expressionisme dat haar past; vanuit de innerlijke expressie. Zo ontstaat haar autonome werk, van binnen naar buiten en niet andersom. Het resultaat is een met olieverf geschilderd werk ontsproten uit een fantasierijk gestuurd proces.

Marion van Bergen (Zundert); Marion heeft gekozen om veel zomerse onderwerpen te tonen, met uitzondering van de kinderen die spelen op het strand in de winter. Haar onderwerpen zijn divers, meestal gaat ze niet op zoek, maar wordt ik getroffen door vorm, kleur, lichtval enz. Als het onderwerp haar aanspreekt, bepaalt ze in welke techniek ze het gaat uitvoeren. Haar opleidingen vrije grafiek, tekenen en schilderen heeft ze gevolgd aan het IKO, in Hoogstraten, België.

Haar voorkeur gaat uit naar de grafische technieken, vooral de houtsnede en de lithografie.

Geke Wijers(Woensdrecht); presenteert een brede selectie uit haar werk om hiermee aan te geven hoe divers ze de natuur ervaart.

Haar werk laat zich omschrijven als expressionistisch en het is overduidelijk dat zij zich laat leiden door de indrukken die zij in de natuur opdoet. Het is haar emotie van beleving die ze in acrylverf op doek vastlegt. Zo voert ze je mee in haar betovering voor die natuur.

Op doek, paneel of papier; mensen, natuur, dingen van alledag, beweging, dansers, theater of

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben 125 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd de afgelopen jaren steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België.

In ’s-Hertogenbosch hebben zij een thuishaven gevonden van waaruit het netwerk verder uitgebreid wordt en KuBra een goede naamsbekendheid opbouwt, binnen én buiten Brabant.

Kasteel Ravenhof

Oudbroek 2- B-2940 Stabroek

Stichting KuBra:

Website:           www.stichtingKuBra.nl / www.brabantsekunstenaars.exto.nl

E-mail:             info@stichtingKuBra.nl

Secretariaat       wilma@stichtingKuBra.nl

Telefoon           06-38895119 (Wilma de Turck)

Opening            zaterdag 20 augustus om 14.30 uur

Openingstijden: 20 tot en met 28 augustus, alle dagen geopend van 12.00 – 17.00 uur

(m.u.v. ma.22-8)