Tentoonstelling KuBra presenteert: ‘De Kracht van KuBra’

Maurus Moreelshuis – Mechelen(B)

De opening een impressie.

Op vrijdag 30 oktober om 19.00 uur opent in het Maurus Moreelshuis in Mechelen(B), gelegen in een historisch kader van het Grootbegijnhof, naast de Begijnhofkerk, de expositie ‘De Kracht van KuBra’. – Een prachtige groepsexpositie door eigenzinnige Brabantse Kunstenaars die zijn aangesloten bij de Brabantse stichting KuBra.

Het kunstenaars collectief KuBra (Kunstenaars uit Brabant) kent ruim 125 leden die allemaal werken en wonen in Brabant (NL). De kunstenaars hebben als doel om hun werk gezamenlijk te exposeren in verschillende samenstellingen, op diverse locaties in Nederland en België.

In het Maurus Moreelshuis presenteert KuBra 11 kunstenaars met een selectie van twee- en driedimensionaal werk. Anastazia David, Peer van Gennep, Rob van Klaveren, André Lieu, Blandine Pette, Josemieke Segers, Bernadette Stokwielder, Wilma de Turck, Dirk Verberne, Patrice Vermeer en Patries Landwehr(tevens curator) vormen samen de tentoonstelling ‘De Kracht van KuBra’.

De kracht van deze expositie bestaat daar uit dat de Brabantse kunstenaars stuk voor stuk een eigen kijk, droomwereld en/of belevenis hebben gehad ten tijde van het scheppen van het object. De werken zijn niet toevallig tot stand gekomen; het zijn allemaal iconen die een aparte kijk op onze huidige samenleving verbeelden.

Tijdens de samenstelling van deze tentoonstelling is niet alleen gekeken naar de kwaliteit van de kunstobjecten maar ook naar een harmonieus eind resultaat zonder dat dit afbreuk doet aan de originaliteit van de kunstwerken en / of de indrukken die de kunstenaar zelf bij de bezoeker achter laat.

Maurus Moreelshuis, Moreelstraat 3, B-2800 Mechelen. Expositie loopt van 30 oktober tot en met 8 november 2015 en is te bezoeken van vrijdag 30 oktober van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag 31 oktober en 1 november van 13.00 tot 17.00 uur en woensdag tot en met zondag 4 t/m 8 november van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden wordt u ontvangen door onze kunstenaars. Toegang gratis.

Maurus Moreelshuis

Moreelstraat 3

B-2800 Mechelen

Tel. 32 (0)473 37.19.66

Opening                                             Feestelijke opening vrijdag 30 oktober van 19.00 tot 21 uur

Openingsdagen en tijden:          31 oktober en 1 november (za/zo) van 13.00 tot 17.00 uur

4 t/m 8 november (wo t/m zo) van 13.00 tot 17.00 uur

Toegang gratis

Stichting KuBra:

Website:             www.stichtingKuBra.nl / www.brabantsekunstenaars.exto.nl

E-mail:                  info@stichtingKuBra.nl

Secretariaat       wilma@stichtingKuBra.nl

(0031)- 06-38895119 (Wilma de Turck)

Curator:               Patries Landwehr

Wie zijn deze kunstenaars?

Anastazia David; Mijn schilderijen, dat ben ik.

Peer van Gennep: Emoties in steen; gevoelens, gedachten en dromen krijgen vorm.

Rob van Klaveren: Op het moment dat het ontwerp vast staat begin ik in gedachten allerlei variaties op een compositie te maken.

Patries Landwehr: Is gefascineerd door Automotion; het weergeven van menselijke emoties. Ook reflecteert zij in haar werken situaties of indrukken die vaak niet bewust worden waargenomen, met de bedoeling de kijker hierin mee te nemen.

André Lieu: Noemt zichzelf een abstracte keramist, echter sommigen noemen het werk van André Biomorf omdat men in zijn werk zowel mens als dier herkent.

Blandine Pette: Schildert met (Franse) wijn. De kleur van de wijn verandert door de tijd heen maar het contrast van het werk blijft. Net zoals een schilderij moet rijpen door er naar te kijken.

Bernadette Stokwielder: Heeft als keramiste een passie voor gebruiksvoorwerpen. Niet zomaar gebruiksvoorwerpen, maar elk stuk op zich is mooi vormgegeven met een eigen karakter.

Wilma de Turck: Door mijn verbondenheid met de aarde en dieren ben ik deze gaan combineren.

Patrice Vermeer: Ik ben altijd op zoek naar een zekere mate van abstractie en werk graag met olieverf.

Josemieke Segers: Elk voorwerp / sieraad heeft waarde door de achterliggende aanleiding en de persoonlijke beleving hiervan.

Dirk Verberne: De groei en ontwikkeling, kracht, dynamiek en organische vormen van de natuur, dagen hem uit deze te vangen in het staal waarmee hij werkt, met vuur als gereedschap.