Galerie KuBra presenteert: ‘De Kracht van Kleur’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zondag 9 augustus om 15.00 uur wordt de expositie ‘De Kracht van Kleur’ in Galerie KuBra aan de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch feestelijk geopend met muziek van violist Babash Azeri, afkomstig uit Azerbeidzjan, waar hij na het conservatorium, werkte bij het Nationale Symfonisch Orkest.

Genieten van de vele kleurschakeringen in verschillende vormen en materialen. De kunstenaars beheersen allen een andere techniek/discipline en dat maakt het nog (kleur)rijker. Zonder kleur is het leven saai, somber, mistroostig. Kleur bekennen is ook emoties bekennen en (h)erkennen. Een stralende nazomerse dag maakt mensen blij, een strakblauwe lucht en de kleurnuances van de bloemen en planten prikkelen de zintuigen. Het nodigt uit om te leven, om te genieten.

Een kleurrijke expositie met 6 Brabantse kunstenaars: Jan Peter van Opheusden, Anastazia David, Pierre van Hemert, Lian Verhoeven, Marion van Bergen en Gill Gallandat-Huet.

Galerie KuBra, Schilderstraat 17a, 5211NB ‘s-Hertogenbosch. Opening zondag 9 augustus 2015 om 15.00 uur. Expositie loopt van tot 27 september 2015, 7 augustus preview.

De galerie is geopend donderdag en vrijdag van 12 tot 17 uur, en zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden is een van de kunstenaars aanwezig. Toegang gratis.

De kunstenaars

Marion van Bergen uit Zundert, schildert en tekent, maar haar voorkeur gaat uit naar houtsnede, lithografie en een combinatie van beide, de moku-lito. De reductie houtsnede is een arbeidsintensieve techniek waarbij de kleuren als het ware op elkaar gestapeld worden. De onderwerpen worden vrij grillig gekozen, portret, model, stilleven en soms iets landschappelijks, maar altijd wordt ze getroffen door vorm, kleur, licht donker en structuur.

Jan Peter van Opheusden uit Eindhoven, een gerenommeerd kunstenaar, schildert geen mooie dingen, maar de ervaring leert dat mensen zijn werk kopen omdat deze werken door het kleurgebruik, warmte uitstralen. Hij ervaart schilderen dan ook als zijn passie. Om goed te kunnen werken moet hij zich, bij het schilderen zelf, in de eerste plaats lekker voelen.

Pierre van Hemert uit Uden, toont uit zijn uitgebreide oeuvre een mix van kleurrijke surrealistische en naturalistische schilderijen, die de toeschouwer meevoeren in de gevoels- en gedachten wereld van de schilder.

Lian Verhoeven uit Veldhoven. In haar ruimtelijk werk is kleur erg belangrijk. Haar inspiratiebron is veelal dier en mens. Naast kleur staat ook humor aan de basis van haar ontwerpen. Ze probeert altijd een glimlach van de kijker te krijgen. Met de werken kan ‘gespeeld’ worden; verkleden, draaien en puzzelen, waardoor het beeld steeds verandert.

Anastazia David uit Nuland, onderzoekt haar herinneringen en gevoelens, bestudeert verschillende technieken en speelt graag met de grenzen van realisme. Ze gaat de uitdaging aan om het perspectief los te laten. Grote doeken, degelijk vooronderzoek, snel en effectief opzetten, figuratief werk, intensieve kleuren en olieverf, dat zijn haar kernwoorden!

Gill Gallandat-Huet uit Eindhoven, streeft als beeldhouwer er voortdurend naar om de bezieling van het onderwerp in haar werk tastbaar vorm te geven. Zij hoopt met haar beelden mensen te inspireren en hen in contact brengen met de natuur en met hun eigen kern. Een beeld immers kan je bij je gevoel brengen; woorden zijn dan overbodig en brengen kleur aan je leven.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’, die op 6 september 2014 een meer permanent karakter heeft gekregen in de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch.

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet werd op 6 september jl. gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de ruime galerieruimte. Tevens is hier het kantoor van KuBra gevestigd. Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, maar zeker ook daar buiten!

Schilderstraat 17a

5211 NB ’s-Hertogenbosch

Opening:                                              zondag 9 augustus 2015 om 15.00 uur

Expositie:                                             Expositie  tot 27 september 2015, 7 augustus preview