Stichting KuBra presenteert op Landgoed Kasteel Geldrop: ‘In vorm’ van 6 t/m 27 juli 2014

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

2 maanden lang tonen’ KuBra-Kunstenaars uit Brabant’ op Landgoed Kasteel Geldrop hun werken. De eerste expositie, van 6 t/m 27 juli presenteert KuBra 7 kunstenaars die allemaal hun eigen invulling gegeven hebben aan het thema van deze tentoonstelling: ‘In vorm’. Kenmerkend aan de expositie ‘In vorm’ zijn de abstracte objecten en schilderijen die u uitdagen om zelf het verhaal compleet te maken. Mappie Pennings(Eindhoven), Kitty Tijbosch(Lieshout), Rina Madereel(Bergen op Zoom), Ankie van Dijk(Baarle-Nassau), Harry van Berlo(’s-Hertogenbosch), Marianne van Zeeventer(Veghel) en curator Rob Zweerman(Eindhoven) presenteren een selectie van hun werk. In augustus volgt de tweede expositie ‘In Beeld’.

De officiële opening vindt plaats op zondag 6 juli om 14.30 uur op het Landgoed Kasteel Geldrop, Mierloseweg 1, 5662 KA Geldrop. De expositie is in het Kasteel te bezoeken van dinsdag tot en met vrijdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur, gratis entree. Op donderdag, vrijdag en zondag wordt u ontvangen door een van onze kunstenaars.

De Kunstenaars

Rina Madereel maakt zowel abstracte als realistische schilderijen door gebruik van acryl, gemengde techniek en aquarellen. Met name licht speelt een belangrijke rol. Hierbij maakt zij graag gebruik van contrast, spannende kleurencombinaties en interessante composities.

Rob Zweerman biedt voor deze expositie een brede selectie uit zijn beelden van abstract-geometrisch tot organisch-figuratief. De beelden zijn representatief voor zijn passie en fascinatie voor vorm en bewerking van het materiaal steen.

Harry van Berlo tekent, schildert en aquarelleert. De rode draad in zijn oeuvre is het steeds terugkerende landschap. Hierbij geeft Harry géén letterlijke weergave van landschappen, zoals die zich voor zijn oog aan hem worden gepresenteerd, maar worden het impressionistische landschappen met een behoorlijke mate van abstrahering.

Ankie van Dijk heeft voor deze expositie werken gekozen die een duidelijk beeld geven van de ontwikkeling die zij de laatste jaren heeft doorgemaakt betreffende het ontdekken van en het experimenteren met papier. Met als uitgangspunt het onderzoeken van de structuren die weergegeven kunnen worden met behulp van dit ogenschijnlijk eenvoudige materiaal.

Kitty Tijbosch laat door het stoeien met verf haar vermogen en onvermogen zien, haar geloof en ongeloof, haar wereld en de anderen en haar grenzen die zij wel wil maar niet altijd kan doorbreken. Abstracte en landschappelijke expressionistische schilderijen van acryl en gemengde technieken. Op zoek naar een nieuwere vormgeving, de balans zoekend tussen 2D en 3D. Het creëren van nieuwe vormen en composities brengt een extra spanningsveld mee.

Mappie Pennings maakt grote, abstracte doeken vol energie, spanning en emotie. Balancerend tussen tegenstrijdigheden. Laag op laag, al smerend, smijtend, koesterend ontstaan. De doeken die zij heeft uitgekozen weerspiegelen voor haar ‘de kracht van het tegenstrijdige geheel’. Werken in vrije vormen tegenover de wat ingetogenere composities. Rode tonen als tegenhanger van de zwart/witte en aardtinten.

Marianne van Zeeventer werkt met materialen als zink, perspex, lood en in het bijzonder steen. Vooral harde steensoorten hebben haar voorkeur. De driehoeksvorm is haar favoriet. Het mysterieuze kan één van de inspiratiebronnen voor haar zijn wat tot uiting komt in haar objecten van zink die vaak verborgen plekjes bevatten. Ook de objecten van andere materialen laten soms verrassingen zien, met name in de kastjes en schatkistjes.

Stichting KuBra

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben 135 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In ’s-Hertogenbosch hebben zij een thuishaven gevonden van waaruit het netwerk verder uitgebreid wordt en KuBra een goede naamsbekendheid opbouwt, binnen