Opening van de nieuwe galerie van KuBra-Kunstenaars Uit Brabant en de presentatie van de vernieuwde opzet van zeefdrukatelier Kurtface

Stichting KuBra presenteert: ‘Eenheid in Diversiteit’

Galerie KuBra terug in binnenstad van ’s-Hertogenbosch

Op zaterdag 6 september om 15.00 uur wordt in het pand aan de Schilderstraat 17a, 5211 NB ’s-Hertogenbosch, de nieuwe Galerie van stichting KuBra officieel geopend en de vernieuwde opzet van zeefdrukatelier Kurtface gepresenteerd door de wethouder van cultuur, Jeroen Weijers, omlijst door muziek van DJ Nikki Nordmann. De tijdelijke expositieruimte aan de Hinthamerstraat 100 op 1ste verdieping heeft veel positieve ontwikkelingen gebracht, die nu in de Schilderstraat een meer permanent karakter gaan krijgen! Door de duurzame samenwerking met zeefdrukatelier Kurtface zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Door het samengaan van deze partijen, gebundeld in één pand houden we de Kunst in Brabant en ‘s-Hertogenbosch levend en toegankelijk voor iedereen!

Ook is het de aftrap van de nieuwe expositie met de Brabantse Kunstenaars Marian Govers-Jilesen, Marion Janssen-Quaadvliet, Renée Middelkoop, Cor van Opijnen, Tushi Nicolasen en Marianne van Zeeventer. Deze expositie kenmerkt zich door het verrassende materiaalgebruik van de kunstenaars, zeer divers, maar toch een eenheid! Vanaf september zullen er wisselende exposities zijn, steeds voor periodes van zes weken, waar iedere keer weer een afwisselend en verrassend deel van KuBra zich zal presenteren aan ‘s-Hertogenbosch, Brabant en ver daarbuiten. De galerie is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag en iedere 1ste zondag van de maand van 12 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom!

Galerie KuBra en Zeefdrukatelier Kurtface samen in de Schilderstraat 17a!

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet wordt op 6 september gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de galerieruimte. Tevens komt hier het kantoor van KuBra. De lijstenmakerij en de kunstuitleen van Ietsmooisaandemuur.nl blijven hier ook gehuisvest.

Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, waaronder Zeefdrukatelier Kurtface.

Zeefdrukatelier Kurtface krijgt door deze samenwerking een nieuwe impuls om alle facetten van het zeefdrukken en grafiek extra onder de aandacht te brengen en te houden!

‘Work in progress’, een unieke inkijk in het werkproces middels verrassende technische toepassingen. Samenwerken met kunstenaars van KuBra en andere gevestigde kunstenaars; het maken van grafische, keramische en toegepaste zeefdrukken en het gezamenlijk uitgeven van grafiek.

De expositieruimte van Ietsmooisaandemuur.nl verdwijnt, maar de lijstenmakerij, externe kunstpresentaties en de kunstuitleen zullen onder deze naam verder ontwikkeld gaan worden.

De kunstenaars

Expressie en energie zijn terug te vinden in de schilderijen van Tushi Nicolasen(Sint Anthonis) en zo is zij ook. Voor de getoonde portretten gebruikte ze acrylverf, olieverf en bitumen, op het doek gezet met de hand, zonder penseel te gebruiken.

Leer loopt als een rode draad door de kunstwerken van Marian Gover-Jilisen(Sint Hubert). Door te spelen met contrasten verbindt ze haar innerlijke wereld met de objectieve buitenwereld. Op deze manier ontstaat er een surrealistische sfeer waarbij de banale werkelijkheid door de compositie omgevormd wordt tot een nieuwe en bevreemde realiteit. De werken zijn het eindproduct van het project ‘Leer en meer’ waaraan Marian een jaar heeft gewerkt.

Steen is de passie van Marianne van Zeeventer(Veghel). Harde steensoorten, zoals diabas, arduin, marmer en ook serpentijn, bewerkt ze tot abstracte, vaak strakke vormen die ‘leven’. De driehoeksvorm is haar favoriet; steen in combinatie met perspex, lood en bladgoud. Ook kunstwerken van zink worden getoond.

De werken van Marion Janssen-Quaadvliet (Vught) ontstaan door te tekenen met rietpen en penseel in Oost-Indische inkt en aanvullende te schilderen met olie- en acrylverf. Getoond worden de gepassioneerde stadsgezichten van New York en werken uit de serie realistische personen.

Renée Middelkoop(Oosterhout) haalt haar inspiratie uit al het mooie en goede dat de wereld en het leven te bieden hebben. Zij laat dat zien in abstracte digitale- en grafische kunst, de getoonde werken zijn uit de serie ‘vandaag is rood….’. Ook de originele ‘Princess in Red’ is te bezichtigen.

Cor van Opijnen(Tilburg) maakt grote werken in acryl, die sterk expressief zijn. Oerelementen als steen, metalen en zand spelen een belangrijke rol. Zijn onderwerpen zijn veelvuldig geïnspireerd door de geschiedenis. Van fossielen via Bijbelse thematiek komt Cor uit bij de Eerste Wereldoorlog. Zijn pronkstuk ‘Old Heavy Metal Guitar’ krijgt een prominente plaats.