Galerie KuBra presenteert op Landgoed Kasteel Geldrop: ‘In beeld’ van 3 t/m 31 augustus 2014

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Aansluitend aan de expositie ‘In vorm’ (juli 2014) – waarbij 7 kunstenaars abstracte schilderijen en sculpturen presenteerden – wordt op zondag 3 augustus om 14.30 uur de expositie ‘In Beeld’ feestelijk geopend. Het nu de beurt aan 8 kunstenaars die allemaal hun eigen invulling geven aan figuratieve kunst in het schilderachtige Kasteel Geldrop. Figuratieve objecten en schilderijen die u een verhaal vertellen of u uitdagen om ‘het beeld’ van de kunstenaar zelf compleet te maken.

Sculpturen van Peer van Gennep(Eindhoven) en An Brzoskowski(Gemert) en schilderijen van Patries Landwehr(Vught), Jan Denneman(Eindhoven), Pauline Koehorst(Breda), Gerard van de Ven(Eindhoven), Rina de Haas(Geldrop) en Robert Doesburg(Waalwijk).

Landgoed Kasteel Geldrop, Mierloseweg 1, 5662 KA Geldrop. In augustus is de expositie in het Kasteel te bezoeken van dinsdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Op vrijdag, zaterdag en zondag wordt u ontvangen door een van onze kunstenaars.

De Kunstenaars

An Brzoskowski boetseert beelden van voornamelijk kinderen in allerlei houdingen. Zij is altijd op zoek naar nieuwe ideeën, ontstaan door de verwondering die ze voelt als ze kijkt naar mensen waarin liefde zichtbaar wordt voor de ander.

Patries Landwehr is portretschilder en experimenteert daarnaast met divers materiaalgebruik. Menselijke emoties als hartstocht, liefde, verdriet zullen altijd blijven. In haar werk komen al deze emoties tot uitdrukking. Zij richt zich vooral op de ontwikkeling van de mens in het algemeen.

Jan Denneman schildert architectuuriconen en roept daardoor een gevoel van herkenning op. Maar het is een uitgestelde herkenning, want de gebouwen worden nooit rechttoe, rechtaan geschilderd. Hij schildert de reflecties van die gebouwen. Jan Denneman schildert een eigen interpretatie van de werkelijkheid.

Pauline Koehorst De transparantie van de olieverf die in dunne lagen is opgezet versterkt de kwetsbaarheid die kenmerkend is voor haar portretten. Koehorst zoekt daarin altijd naar een spanningsveld tussen de pure ongeschondenheid en de emotionele beschadiging van het kind. Gerard van de Ven is autodidactisch portretschilder. Met het portretschilderen wil hij de sfeer en het karakter van de persoon vast leggen. Hij richt zich op de historie en de relatie met de mens.

Rina de Haas alias ‘de Gravin’ is grafisch vormgeefster. Haar talenten bewegen zich tussen grafische vormgeving, tekenkunst en fotografie.

Peer van Gennep is beeldhouwer. Zijn werk kenmerkt zich door een sterk lijnen en vlakkenspel, dat het werk karakter en uitstraling geeft. Hij houdt van de zoektocht naar vorm en laat zich niet binden door een bepaalde stijl. Hij werkt zowel abstract als figuratief, verbeeldt zowel emotie als luchtigheid en humor in zijn beelden.

Robert Doesburg ziet zichzelf als esthetisch sensualist die altijd op zoek is naar schoonheid. Hij werkt vanuit zijn intuïtie en zijn werk dient deze emotionele taal ook altijd uit te stralen.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben 135 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In ’s-Hertogenbosch hebben zij een thuishaven gevonden van waaruit het netwerk verder uitgebreid wordt en KuBra een goede naamsbekendheid opbouwt, binnen én buiten Brabant.