Galerie KuBra presenteert: ‘Movements’ 29-05 t/m 06-07-2014

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Expositie van 29 mei tot en met 6 juli 2014, de officiële opening vindt plaats op zaterdag 31 mei om 15.00 uur. De titel van de expositie in Galerie KuBra is “Movements”.

Er is nogal wat ‘movement’ tussen de kunstwerken onderling. Men kan in galerie KuBra experimentele, abstracte en realistisch getinte creaties op het platte vlak zien zoals tekeningen, schilderijen en foto’s of ruimtelijke werken in glas, brons en steen. Vaak is de aanleiding de natuur en is het werk kleurrijk of juist ingetogen. Er zit nogal wat beweging in! Een boeiende tentoonstelling met vijf KuBra kunstenaars; Anita de Baaij, Joep Vrenken, Arma van Rijsbergen, Ellen Welten, Marianne van den Wijngaard en gastkunstenaars Marco van Trigt en Wim Lemmens.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 29 mei tot en met 6 juli 2014. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De kunstenaars

Anita de Baaij is een veelzijdig kunstenares met een breed oeuvre. Haar werk kenmerkt zich door kleurrijk werk, expressief en uitbundig in stijl en vorm. Joep Vrenken maakt optimaal gebruik van de drie dimensies die een sculptuur nu eenmaal kenmerken. Hierdoor kunnen vlakken en lijnen een spel met elkaar spelen. Soms zijn het herkenbare lijnen van organische vormen, dan weer pure fantasie. Arma van Rijsbergen schildert haar directe omgeving. Steeds verrassend hoe het elke dag anders is. Dit vormt haar inspiratie tot het schilderen van de natuur in een sprookjesachtig landschap. Ellen Welten werkt in 3D met brons en glas. Door middel van beweging laat zij de emoties zien in een beeld. Het gebruik van kleuren versterkt de uitdrukking. Bij Marianne van den Wijngaard zien we dik aangebrachte verflagen – die verwijzen naar haar achtergrond als beeldhouwer – en het intense kleurgebruik nodigen uit tot bekijken, aanraken en diepgaand ervaren van haar werk. Zij laat het intense licht speels en krachtig uitstralen.

Gastkunstenaar Wim Lemmens werkt bij voorkeur met natuurlijke materialen zoals marmer, graniet, hardsteen, etc. Door deze natuurlijke materialen staat het werk in nauw contact met de elementen. In zijn beelden legt hij de nadruk op de eigenheid van het materiaal, bijvoorbeeld door de tegenstelling tussen grof bewerkte- en gepolijste vlakken. Gastkunstenaar Marco van Trigt is opgeleid tot industrieel vormgever. Op basis van een patroon gebaseerd op een lijn die bestaat uit cirkel, vierkant en driehoek maakt hij werken waarin herhaling, verschuiving en compositie centraal staan.  De werken worden gelaserd uit RVS en geslepen. De reden hiervan is zijn fascinatie voor lichtval en reflectie.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huist De Kunstwinkel, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.