Galerie KuBra presenteert: ‘Brabants Klassiek Realisme’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Galerie KuBra presenteert: ‘Brabants Klassiek Realisme’, expositie van in de Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch. De officiële opening vindt plaats zondag 30 november om 15.00 uur en wordt omlijst door klassieke, bluesy muziek van musicus Harrie van der Loop uit Vught.

Portretkunstenaar Liseth Visser komt met een primeur; naast originele olieverfschilderijen van haar hand exposeert ze namelijk voor het eerst met haar Digitale Art Print kunstwerken. KuBra wil met deze expositie meer aandacht genereren voor het klassiek realisme in Brabant. De laatste jaren is het realisme weer aan het terugkeren in de schilderkunst. Zowel het fotografisch weergeven van voorwerpen, het schilderen van portretten volgens een traditioneel-ambachtelijke techniek, alsmede de impressionistische verbeelding volgens klassieke methoden vallen onder deze noemer. De keramische realistische dierenbeelden en de kleurrijke dansende dames en schalen naar oude keramische technieken completeren deze expositie.

Hoe 6 Brabantse kunstenaars Liseth Visser, Marlies Heere, Frank Top, Wil van Gemert, Anneke Jansbeken en Wilma de Turck hun kijk op het realisme verbeelden wordt zichtbaar gemaakt op deze expositie. Met muziek van Harrie van der Loop (saxofoon, mondharmonica, clarinet en doedelzak). Galerie KuBra, Schilderstraat 17a, 5211NB ‘s-Hertogenbosch. Expositie van 27 november t/m 4 januari 2015, de officiële opening op zondag 30 november om 15.00 uur.

De galerie is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag en iedere 1ste zondag van de maand van 12 tot 17 uur en op afspraak. U wordt ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom!

Liseth Visser uit Veghel maakt alias Elisabeth V. realistische portretten in olieverf op kant en paneel. Zij gebruikt een arbeidsintensieve traditioneel-ambachtelijke techniek met onderlagen, onderschilderingen en veel (half)transparanten in de vele opschilder- en glacislagen. Haar werken karakteriseren zich door zachtheid, diepte en gloed in de natuurgetrouwe huidtinten en poëtische ambiances. Naast originele olieverfschilderijen komt Liseth met een primeur naar Galerie KuBra en exposeert ze ook met haar Digitale Art Print kunstwerken, een combinatie van ambachtelijk handwerk en hoogwaardige technologie.

Frank Top uit Bavel put inspiratie uit de natuur en de band van de mens met de natuur. Frank streeft naar schoonheid en naar een gevoel of een bepaalde atmosfeer, gebruikmakend van veel contrast in textuur waardoor zijn olieverfschilderijen interessant zijn in verschillende dimensies. Invloeden uit de 19e en vroeg 20e eeuw gecombineerd met zijn persoonlijke visie resulteren in kunst die modern is, maar toch geworteld in traditie.

Marlies Heere uit Oosterhout toont hedendaagse realistische stillevens in olieverf op paneel. Gebruikmakend van hoogwaardige materialen streeft ze naar perfectie en kwaliteit.

Wil van Gemert uit Vught, een realistische fijnschilderes, gaat de uitdaging aan te ontdekken hoe ze met penselen en olieverf, de lichtval, glans, schaduw, donker, licht, kleur en sfeer over kan brengen op paneel of linnen. Gebruiksvoorwerpen inspireren haar om in een zelf gecreëerde situatie deze het best tot hun recht te laten komen.

Anneke Jansbeken uit Dongen, keramiste, ontwerpt en maakt vrouwenbeelden, abstracte vormen, schalen, vazen, buitenobjecten, gedenkkunst en urnen. Ze maakt gebruik van diverse technieken, van kleurrijke pigmenten en oxides tot primitieve stook technieken. Tijdens deze expositie toont ze haar keramische speciaal geklede, bont gekleurde, dansende dames. Ook zijn schalen te zien volgens hetzelfde procedé.

Wilma de Turck uit ’s-Hertogenbosch toont keramische klassieke realistische dierenbeelden, geïnspireerd door de oude meesters, sommige beelden met een kleine dosis humor. Haar uitdaging is om door observatie de essentie van het dier uit klei voort te laten komen.

Stichting KuBra

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’, die op 6 september 2014 een meer permanent karakter heeft gekregen in de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch.

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet werd op 6 september jl. gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de ruime galerieruimte. Tevens is hier het kantoor van KuBra gevestigd. Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, maar zeker ook daar buiten!