Galerie KuBra presenteert: ‘Portret van Puurheid en Emotie’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zondag 22 februari 2015 om 15.00 uur wordt de expositie ‘Portret van Puurheid en Emotie’ in Galerie KuBra aan de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch officieel en rijmend geopend door de Bossche dichter Emiel Bootsma, o.a. bekend van zijn stadswandelingen op rijm door ’s-Hertogenbosch.

Geen geposeerde gezichten, maar één moment waar de puurheid en emotie voelbaar is. Hoe zes Brabantse kunstenaars met diverse disciplines en stijlen zich hebben laten leiden kan zelf door de toeschouwer worden ervaren. Zijn het de emoties van de kunstenaar zelf of is het de puurheid van de geportretteerde? Keramische en neolith beelden, lieflijk of toch een weerspiegeling van de ziel? Schilderijen met complexiteiten en tegenstellingen of toch experimenteel? Direct, gevoelig of wel heel confronterend?

De kunstenaars Gerard van de Ven, Pauline Koehorst, An Brzoskowski, Tineke Kleij-van den Boomen, Claartje van Oosterum en Anita de Baaij zijn de uitdaging aangegaan.

Galerie KuBra, Schilderstraat 17a, 5211NB ‘s-Hertogenbosch. Opening zondag 22 februari 2015 om 15.00 uur. Expositie loopt 20 februari tot 28 maart 2015.

De galerie is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag en iedere 1ste zondag van de maand van 12 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom! Entree gratis.

De kunstenaars

De mens in het bijzonder is voor Gerard van de Ven het belangrijkste thema in zijn schilderijen. Vooral portretten omdat die toegang geven tot de ziel. Ook de relatie tussen de historische ontwikkelingen en de mens staan bij Gerard centraal.

An Brzoskowski vindt de motivatie voor haar thema’s in de liefde. Ze wordt geïnspireerd door de liefde die in ieder mens aanwezig is. Ze brengt dat tot uiting in haar keramische beelden. Het krijgt zijn vorm door de verwondering die ze voelt, als ze kijkt naar mensen wanneer hun liefde zichtbaar wordt voor anderen.

Tineke Kleij-van den Boomen laat met haar schilderijen zien hoe haar gevoel om een portret op doek weer te geven in de loop der jaren gewijzigd is. De voorheen door haar gevoelde puurheid en emotie zijn naar een geheel andere vorm van uitdrukking overgegaan. Tineke is uit haar ‘streven naar perfectie’ perfectie gaan beleven omdat alles al perfect is.

Pauline Koehorst schildert kinderen in olieverf. Haar schilderijen komen tot stand door een foto en de herinnering aan het kind te combineren. Hierdoor krijgt haar werk altijd een onderliggende laag, waarin haar herinnering aan het kind voelbaar wordt gemaakt. Door het transparante kleurgebruik, het formaat en het materiaal waarop zij schildert, wordt deze kwetsbaarheid versterkt. Door deze verschillende facetten is haar werk gevoelig, direct en soms confronterend.

De neolith en keramische beelden van Claartje van Oosterum ontstaan door tijdens het boetseren niet te kijken naar het eindresultaat, maar naar licht en schaduw, contouren en verhoudingen. In die concentratie is er ruimte om te voelen en om op een diepere laag contact te maken het model, waardoor er een stukje van de ziel wordt vastgelegd, waardoor de kijker wordt geraakt.

De getoonde schilderijen van Anita de Baaij zijn zoektochten naar de mogelijkheden. Anita experimenteert graag en laat de puurheid en emotie van het portret op verschillende manieren ervaren.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’, die op 6 september 2014 een meer permanent karakter heeft gekregen in de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch.

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet werd op 6 september jl. gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de ruime galerieruimte. Tevens is hier het kantoor van KuBra gevestigd. Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, maar zeker ook daar buiten!

Galerie KuBra                                      zondag 22 februari 2015 om 15.00 uur

Schilderstraat 17a                              Expositie van 20 februari tot 28 maart 2015

5211 NB ‘s-Hertogenbosch              Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur

Zaterdag 12.00 tot 17.00 uur