Galerie KuBra presenteert: ’50 Tinten Blauw’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Expositie van 16 oktober tot 23 november 2014, de officiële opening vindt plaats op zaterdag 18 oktober om 15.00 uur en wordt ingeleid door kunstkenner Ben van Os uit Vught. De titel van de expositie in Galerie KuBra is “50 Tinten Blauw”.

KuBra wil de kleur BLAUW vanuit de visie van verschillende kunstenaars verbeeld zien. Wat betekent blauw? Hoe wordt blauw in de kunst gebruikt? Wat doet blauw met jou?

Blauw, is een primaire, koele, rustige en neutrale kleur, puur en zuiver. Het werkt kalmerend en verzachtend. Het opent de geest voor intuïtie, het is de kleur van sprookjes en fabels. Blauw is ook de kleur van de hemel. In Engelstalige landen wordt blue echter geassocieerd met melancholie of droefheid.

Hoe 6 Brabantse kunstenaars Kitty Tijbosch, Greetje Oldewarris, Luciënne van Eeden, Ro-Nalt Schrauwen, Victor van de Lande en Leny de Vos-van Erp zich hebben laten inspireren door blauw wordt zichtbaar gemaakt op deze expositie. Tijdens de opening brengt zanger en Chapmanstick-speler Rob Rieter zijn lyrische muziek ten gehore. Een ding staat vast: er zal veel blauw te zien zijn! Galerie KuBra, Schilderstraat 17a, 5211NB ‘s-Hertogenbosch. Expositie van 16 oktober tot 23 november 2014.

De galerie is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag en iedere 1ste zondag van de maand van 12 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom!

De kunstenaars

Kitty Tijbosch uit Lieshout vat gedachten, gevoelens, opvattingen en belevingen in verf, zonder het eerst te vertalen in woorden. Dat vraagt om het kunnen loslaten van wat je denkt te weten. Want wat weet je nou, tenslotte? In haar nieuwe project is zij op zoek naar een nieuwe vormgeving waarbij de compositie van diverse doeken bepalend is. Ro-Nalt Schrauwen komt uit Tilburg. Zijn werk doet denken aan de ruige stenen waaruit burchten vaak zijn opgebouwd. Na jaren gewerkt te hebben als edelsmid, zocht hij in het begin van het millennium een nieuwe uitdaging in de massiviteit van de rots. De amorfe sculpturen en monumentale werken, vaak geïnspireerd op het menselijk lichaam, geven een goed beeld van zijn huidige werk.

De schilderijen van Luciënne van Eeden(Nieuwkuijk) kenmerken zich door een grote diversiteit: soms is haar werk uitbundig en kleurrijk, dan weer verstild en meditatief. Hierin is het subtiele detail net zo belangrijk als het robuuste element. Ze brengt een evenwicht tot stand, om op die manier een nieuw leven te creëren.

Victor van de Lande uit Sint Annaland, noemt zijn werk abstract-expressionistisch, hoewel het niet volledig abstract is. In veel van zijn schilderijen is hij vertrokken vanuit een figuratieve voorstelling die al schilderend steeds minder belangrijk wordt en mogelijk geheel verdwijnt.

Greetje Oldewarris uit Baarle gebruikt in haar werk diverse handvormtechnieken, waarbij vrouwenfiguren een grote rol spelen. Vrij realistisch van model, daarna veelal verwerkt in delen en geabstraheerd. Kenmerkend voor haar beelden is het kobaltblauw steengoed glazuur, ontstaan na glazuurproeven.

Leny de Vos – van Erp uit Empel werkt graag zonder vooropgezet doel. Puur vanuit gevoelens en ervaringen die in haar ontstaan, soms sluimerend aanwezig, maar pas echt zichtbaar op doek, beelden die in compositie en kleur haar verhaal vertellen.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’, die op 6 september 2014 een meer permanent karakter heeft gekregen in de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch.

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet werd op 6 september jl. gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de ruime galerieruimte. Tevens is hier het kantoor van KuBra gevestigd. Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, maar zeker ook daar buiten!