KuBra – 12 Kunstenaars uit Brabant te gast bij galerie H10a in Apeldoorn

Zoals er vorig jaar een groep Bussumse kunstenaars te gast was met een hele mooie tentoonstelling in galerie H10a in Apeldoorn is er nu in juni en juli een groep Kunstenaars uit Brabant te gast(KuBra). Er is heel divers werk te zien: schilderijen, tekeningen, fotografie, objecten, keramiek.

Voor galerie H10a is het altijd de insteek om werk te laten zien dat niet standaard in Apeldoorn te zien is. Zo werkt de galerie aanvullend op bij voorbeeld de Weekendgalerie. Dat is iedere keer een mooie uitdaging en iedere keer ook weer een verrassende expositie.

In vogelvlucht: Anita de Baaij (kleurrijk werk, expressief en uitbundig in stijl en vorm), Arma van Rijsbergen (schildert de natuur in een sprookjesachtig landschap), Gabriele Viertel (met ‘follow me to the depths’ – gefotografeerd onder water), Patries Landwehr (toont een reflectie van onze huidige westerse maatschappij in haar schilderijen), Victor van de Lande (abstract-expressionistisch werk), Kees Habraken (weerspiegelt in zijn schilderijen emoties als verbazing, kracht, en trots), Mieke van Zundert, (sculpturen, geacryliseerd papier), Alex Rietveld (sculpturen, assemblage), Martin de Jong (beelden), Marlene van Alphen ( kleurrijke schilderijen met constructieve elementen), Cora van Wanrooij (schilderijen, etsen en tekeningen) en Lilian Steenhuisen (beelden met humor, emotie, of een extreme beweging).

De expositie wordt zondag 1 juni om 14.00 uur geopend. Voor deze expositie is Galerie H10a is elke zondag open van 13.00 tot 17.00 uur, van 1 juni t/m 27 juli 2014. De toegang is vrij. Galerie H10a, Hoofdstraat 10a, 7311 KA Apeldoorn. www.h10a.nl

Stichting KuBra

KuBra in 2014 nóg groter, beter en professioneler!

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben 133 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2014 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra ondernam ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie op 16 februari 2013 in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch in een monumentaal pand aan de Hinthamerstraat 100.

De kunstenaars

Anita de Baai(Oss) is een veelzijdig kunstenares met een breed oeuvre. Haar werk kenmerkt zich door kleurrijk werk, expressief en uitbundig in stijl en vorm.

Arma van Rijsbergen(Tilburg) schildert haar directe omgeving. Dit vormt haar inspiratie tot het schilderen van de natuur in een sprookjesachtig landschap.

Gabriele Viertel(Eindhoven) is een fine art – en onder water fotograaf. De getoonde foto’s zijn onderdeel van de serie ‘follow me to the depths’ – gefotografeerd onder water.

Patries Landwehr(Vught) toont middels dit Automotion project een reflectie van onze huidige westerse maatschappij in haar schilderijen. Niets menselijks is ons vreemd..

Victor van de Lande(St.Annaland), noemt zijn werk abstract-expressionistisch, hoewel het niet volledig abstract is. In veel van zijn schilderijen is hij vertrokken vanuit een figuratieve voorstelling die al schilderende steeds minder belangrijk wordt en mogelijk geheel verdwijnt.

Het realistisch figuratieve werk van Kees Habraken(Breda) ontstaat uit een ontmoeting, een ervaring. In zijn schilderijen, tracht hij de ervaring, de emotie die hij zelf had tijdens de werkelijke ontmoeting, weer te geven. Zijn olieverfdoeken weerspiegelen emoties als verbazing, kracht, en trots.

Mieke van Zundert(Zundert); in deze papieren wereld houdt ze het verhalende aspect over ‘mensen’ van haar werk vast, maar doet afstand van de kleur. Daarvoor in de plaats is de bijzondere structuur en toets van het geacryliseerde papier gekomen.

Alex Rietveld(’s-Hertogenbosch). De sculpturen of assemblage kunstwerken zijn gemaakt van handgemaakte onderdelen en objecten die hij bij elkaar zoekt. Vaak terugkerende thema’s in zijn werk zijn dood, vrijheid en gevangenschap en religie.

Martin de Jong(Breda wil de toeschouwers graag in zijn beelden meenemen in het zichtbare en onzichtbare van de Stad en zijn Natuur bij dag en nacht. Door eenvoudige architectonische vormen en verzamelde materialen krijgt het eindresultaat een monumentale uitstraling krijgt waarin licht, kleur, harmonie, ritme en eenvoud de basis vormen.

Marlene van Alphen(Etten-Leur) laat in haar kleurrijke schilderijen de technische achtergrond doorschemeren. Dit ziet U aan de constructieve elementen in haar werk. De gedachte hoeveel ze kan weglaten en toch laten zien wat ze wil, blijft voor mij een boeiend uitgangspunt.

Cora van Wanrooij(Oosterhout); Haar schilderen, etsen en tekenen is doen. Het spel van sporen nalaten is een soort bevestiging dat zij het is geweest, met daaraan verbonden de bereidheid de eenmaal ingeslagen weg te volgen ook al bewandelt zij constant de uitnodigingen van het werk zelf.

Lilian Steenhuisen(Rosmalen); Het “omtoveren” van een inflexibel blok was in iets wat emoties oproept. In haar beelden zit humor, emotie, of een extreme beweging. Allemaal kenmerken van haar werk en daarnaast zijn ze allemaal slank, sierlijk, soms met overdrijving maar verder wel in de juiste verhoudingen.