Galerie KuBra presenteert: ‘More Than Just Color’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Na carnaval en langzaam op weg naar de lente worden de uitbundige en frisse kleuren doorgezet in Galerie KuBra tijdens de expositie: ‘More Than Just Color’. Deze expositie wordt op zaterdag 8 maart feestelijk ingeleid door curator, ontwerper en beeldhouwer Rob Zweerman. Zeven Brabantse Kunstenaars tonen hun werk: Charlotte Lugt, Marlene van Alphen, José Smits, Jeanne Tax, Jolanda Roelofs, Romy van Rijckevorsel en gastkunstenaar Rudolf R. Gras.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 6 maart tot en met 13 april 2014. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De expositie

De titel van deze expositie: ‘More Than Just Color’.

Deze expositie laat u genieten van de vele kleurschakeringen in verschillende vormen en materialen. De kunstenaars beheersen allen een andere techniek/discipline en dat maakt het nog (kleur)rijker. Zonder kleur is het leven saai, somber, mistroostig. Kleur bekennen is ook emoties bekennen en (h)erkennen. Een stralende lentedag maakt mensen blij, het frisgroen van de bladeren van bomen en het gras prikkelt onze zintuigen. Het nodigt uit om te leven, om te genieten. ‘More Than Just Color’ is een unieke expositie en is de voorbode van een prachtige lente.

De kunstenaars

In de expressionistische schilderijen van Charlotte Lugt is kleur het belangrijkste component. De werken van Marlene van Alphen zijn kleurrijk, inspirerend en abstraherend met constructieve elementen. De diversiteit van materialen en kleuren maken de beelden van José Smits vernieuwend en bezield. De bronzen en gekleurde mixed-media sculpturen van Jeanne Tax zijn vrij vormgegeven fantasieën. Romy van Rijckevorsel toont haar grote stoere portretten met heldere kleuren en een kwetsbare ondertoon. Rudolf R. Gras, zoekend naar “dat andere” , probeert sfeer en kleuren samen te brengen. Zijn schilderijen laten menselijke gebeurtenissen zien, humorvol weergegeven. Jolanda Roelofs tenslotte, een expressionist die de figuratie niet schuwt en de grens van het onmogelijke opzoekt.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2014 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra heeft in 2013 ook een belangrijke stap gezet in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Galerie KuBra

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huist De Kunstwinkel, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.