Expositie Galerie KuBra presenteert: ‘Ontvang de Leegte’

van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zaterdag 30 november om 15.00 uur vindt in Galerie KuBra de officiële opening plaats van de laatste expositie van dit jaar met als thema ‘Ontvang de Leegte’. Tijdens de expositie zijn er stemmingsvolle klanken te beluisteren die een prachtige omkadering vormen voor het thema en de tentoongestelde kunstwerken. Curator Clem Stroeken heeft de kunstenaars Marianne Jacobs, Bas van Laarhoven, Gilles de Rooij, Lilian Steenhuisen, Elly Strang en Loes Watchman gevraagd om samen met hem invulling te geven aan het expositiethema. En dat doet ieder op geheel eigen wijze.

Rust, verstilling en vooral leegte is uitgedrukt in juweeltjes van verstilde figuratief landschappelijke tekeningen en in zachte, gelaagde en abstracte schilderijen, deels begeleid door haiku’s, een kernachtige, van oorsprong Japanse, dichtvorm. Maar ook zien we ‘lege’ foto’s, kwetsbare en serene abstracte keramische objecten en bronzen beelden die de leegte omarmen, er blij van worden en vervuld raken van wat leegte biedt. In deze expositie gaan gevoel en verstand een symbiose aan. En dat prikkelt en nodigt je uit naar binnen te gaan. Welk verhaal vertelt de maker? Vast staat dat uw verbeeldingskracht wordt aangesproken, maar ook dat er vanuit esthetisch oogpunt veel moois te bewonderen is.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie 6 weken achtereen open van 28 november 2013 tot en met 5 januari 2014 steeds van donderdag t/m zondag. Tijdens de openingstijden van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De expositie en de kunstenaars

Alle creatie komt voort uit leegte. Leegte die gevuld wordt vanuit leegte en die vervuld raakt van volheid. Leegte is een toestand van waaruit nieuwe keuzes kunnen worden gemaakt. Leegte en rust als contragewicht voor de voortrazende hedendaagse maatschappij, de strijd om macht, de vervreemding van identiteit en als zetel voor de onrust in onszelf. Ontvang de leegte!

Marianne Jacobs toont bijzondere schilderijen die zij maakte onder de noemer “Ode aan de Stilte en de Leegte”, gebaseerd op de idee “Leegte is niets dat alles omvat”. Bas van Laarhoven drukt in zijn foto’s desolaatheid en leegte uit door beeldopbouw en kleurgebruik. Gilles de Rooij toont zich een meester van de subtiele potloodtekening waarin hij het Brabantse landschap vangt. Lilian Steenhuisen laat beelden zien van mensfiguren die de leegte ontvangen, omarmen en er blij van worden. Elly Strang brengt een volledig nieuwe serie van serene, uiterst kwetsbare, werken in keramiek, die leegte en stilte suggereren gewoon door er te zijn. Clem Stroeken toont sterk gelaagde lege monochrome olieverfschilderijen gecombineerd met haiku’s. Hierdoor worden gevoel en verstand geprikkeld een symbiose aan te gaan. In de schilderijen van Loes Watchman heerst verlatenheid, stilte en leegte, waarin men iets van het verleden leest, ooit door de schilder beleefd.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.