Galerie KuBra presenteert: “If I had a Tale”

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)
Op zaterdag 7 september om 15.00 uur is de officiële opening in Galerie KuBra van de expositie “If I had a Tale”.
Galerie KuBra is in mei het toneel geweest van filmopnames voor de film Hero Zero, een afstudeerproject van Ivan Hidayat. Hero Zero is een korte fictiefilm dat het verhaal vertelt van Zero, een kind van het interbellum in het toekomstige Nederland. Zoals vele jongeren van haar generatie mist ze een doel in het leven. Hierdoor besluit ze een radicale omwenteling aan haar bestaan te geven door de wereld van de premiejager te betreden. Hidayat vertelt zo een duidelijk verhaal met zijn film. Curator Maykel Schoonus heeft daarop Agnes van Dijk, Gerda Kunst, Elke Kip, Hella Martens, Miriam Groenen, Alex Rietveld en Maykel Schoonus zelf, gevraagd om ook een verhaal te komen vertellen in Galerie KuBra. Alle zeven kunstenaars hebben werk dat de fantasie van de toeschouwer zal prikkelen. Wat is het verhaal dat ze willen vertellen? De tentoonstelling zal een bijzondere mix worden van couture, assemblages, fotografie en schilderkunst, die de verbeelding van iedere bezoeker flink aan het werk zal zetten.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie 6 weken achtereen open van 5 september tot en met 13 oktober 2013. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De kunstenaars

Alex Rietveld zal zijn bijzonder assemblages tonen, waarmee hij een post-apocalyptische wereld schetst. Agnes van Dijk vertelt met unieke haute couture het verhaal van de vrouw en Miriam Groenen laat geschilderde portretten zien, die meer verhalen vertellen dan u lief is. Elke Kip toont ook assemblages, Art in Boxes en glazen stolpen met diverse kleine verhalen. Hella Martens maakt bijzondere fotografie, autobiografisch en documentair van karakter. Gerda Kunst maakt objecten van vaak dierlijk materiaal, die zeker tot de verbeelding zullen spreken. Maykel Schoonus tenslotte toont fotografie en schilderkunst en schetst daarin een wereld die Darwin voorbij is.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.