Galerie KuBra presenteert: Color your life!

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op donderdag 27 juni a.s. start de zomer met de kleurrijke expositie van Galerie KuBra: “Color your life!”.

Deze expositie wordt op vrijdagavond 28 juni om 19.00 uur ingeleid door curator, kunstenaar en galeriehouder Jan van Strien. KuBra is de in februari 2013 geopende galerie van Stichting KuBra. Binnen deze stichting zijn 107 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan, om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren. Zeven Brabantse Kunstenaars tonen hun werk: Marije van Toledo, Margot Oomen, Anita de Baaij, Kitty Tijbosch, Karin Hulst, Luciënne van Eeden en Ria Klomp.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 27 juni t/m 21 juli 2013. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De expositie

Het thema van deze expositie is ‘Color your life!’

Zonder kleur is het leven saai, somber, mistroostig. Kleur bekennen is ook emoties bekennen en (h)erkennen. Een stralende zomerdag maakt mensen blij, het frisgroen van de bladeren van bomen en het gras prikkelt onze zintuigen. Het nodigt uit om te leven, om te genieten. Deze expositie laat u genieten van de vele kleurschakeringen in verschillende vormen en materialen. De kunstenaars beheersen allen een andere techniek/discipline en dat maakt het nog (kleur)rijker. Color your life is een unieke expositie en is de voorbode van een prachtige zomer.

De kunstenaars

Ria Klomp schildert herkenbare figuratie in een abstracte omgeving met altijd een bepaalde blijheid en spontaniteit. Laag na laag wordt een schilderij opgebouwd. Uitbundigheid en verstilling wisselen elkaar af. Kitty Tijbosch daagt zichzelf keer op keer uit om gedachten, gevoelens, opvattingen, belevingen te vatten in verf. Het zo direct mogelijk op het doek zetten zonder het eerst te bedenken. Dat vraagt om het kunnen loslaten van wat je denkt te weten. Marije van Toledo werkt voornamelijk figuratief-abstract dat expressief op doek wordt gezet in kleurrijke werken. Kenmerkend is de combinatie van schilderkunstige en tekenachtige aspecten. Karin Hulst gebruikt kranten voor haar papierklei plastieken om zodoende de negatieve nieuwsberichten om te zetten naar een positieve constructie. Anita de Baaij laat zich inspireren door het leven zelf. Zij wil de ervaringen verdiepen door de wereld om haar heen verder te verkennen. Door te reizen, te lezen en te fotograferen worden er nieuwe visuele – maar ook innerlijke – beelden aan toegevoegd. De beelden van Margot Oomen zijn geïnspireerd door de natuur, het landschap rondom haar atelier en door zichzelf als mens in ontwikkeling. De natuur laat ons niet alleen de mooiste kleuren zien, maar laat ons ook genieten van stilte, de kracht, de weidsheid. Niemand minder dan Luciënne van Eeden weet juist deze fascinerende facetten te vertalen in haar schilderijen. Niet alleen verf, maar ook de structuren vertellen haar streven naar harmonie en balans.

Stichting KuBra

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.