Galerie KuBra presenteert: De Dialoog

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Galerie KuBra opent op zaterdag 4 mei om 15.00 uur weer haar deuren voor de expositie “De Dialoog”. De opening wordt ingeleid door Dr. Cees Slegers uit Helvoirt, publicist en spreker over de cultuurhistorie van Brabant en ‘s-Hertogenbosch en schrijver van o.a. theaterteksten. KuBra is de in februari 2013 geopende galerie van Stichting KuBra. Binnen deze stichting zijn 95 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan, om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren. Zeven Brabantse Kunstenaars tonen hun werk: Lia de Craen, Ton Kosters, Bernadette Stokwielder, Jan Teunissen, Emerentia van Vroenhoven, Mieke van Zundert en Irma van Koningsbruggen.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 2 t/m 26 mei 2013. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De expositie

Het thema van deze expositie is de Dialoog; Er is altijd een dialoog tussen het werk van een kunstenaar en de toeschouwer. In deze expositie ontstaat tussen het werk van de 7 deelnemende kunstenaars in onderwerp of materiaal ook een dialoog. Keramische objecten staan naast geschilderd keramiek. Stillevens met bloemen gaan in dialoog met de lommerrijke natuur van buiten. De mens en zijn gedrag krijgt diverse verschijningsvormen zowel twee als driedimensionaal. Een dialoog tussen abstract en realistisch, expressief en verstild. De verscheidenheid aan werk vindt daarin zijn verbinding.

De kunstenaars

Lia de Craen maakt schilderijen in acryl met de natuur en levenscycli van beweging, verandering en vergankelijkheid als thema. Irma van Koningsbruggen wil zich niet binden aan één bepaalde richting in haar bronzen en corten-stalen sculpturen. Ton Kosters maakt de spanning in de houding van een model zichtbaar in zijn houtskool en pasteltekeningen. Bernadette Stokwielder maakt handgedraaid gebruikskeramiek met een kleine toevoeging of nuance van steengoed klei reducerend gestookt in de zoutoven. Emerentia van Vroenhoven zoekt de uitdaging in schilderijen met ‘pure’ grondstoffen waarvan de reactie ten opzichte van elkaar niet altijd voorspelbaar is. Op deze manier blijft het maken van kunst voor haar steeds een uitdaging. Jan Teunissen maakt fijn geschilderde panelen met olieverf die op ambachtelijke wijze tot stand komen. Zij worden gekenmerkt door een hoge mate van realiteitszin en sfeer: “Klassiek realistische werken”. Mieke van Zundert werkt in olieverf en vindt dat een rijk gedekte tafel evenzeer een verhaal heeft als een portret. Ze vertelt deze geschiedenis met verf, licht en kleur.
Stichting KuBra

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.