Galerie KuBra presenteert: Bezieling Verbeeld

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Galerie KuBra opent op zaterdag 6 april om 15.00 uur weer haar deuren voor de expositie “Bezieling Verbeeld”. Mevrouw Mr. Drs. Lieke Tax-Oude Vrielink uit Oss, kunsthistorica, zal de expositie openen. KuBra is de in februari 2013 geopende galerie van Stichting KuBra. Binnen deze stichting zijn circa 90 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan, om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren. Zeven Brabantse Kunstenaars tonen hun werk: Wil van Gemert, José Goevaers, Chrisje van der Heyden-Ronde, Gill Gallandat Huet, Renée Middelkoop, José Smits en Gerard van de Ven.

Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 4 t/m 28 april 2013. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom.

De expositie

In deze expositie zijn diverse disciplines op een evenwichtige manier samengebracht. Denk daarbij onder meer aan beelden in kunststof, glas en brons, aan kleurrijke schilderijen in acryl- en olieverf, maar ook aan digitale kunst, zowel realistisch als abstract, zowel verstild als extravert. Door de tegenstelling van onderwerpen die de exposanten laten zien ontstaat een spanningsveld waarbij stilte en verstilling van de mens staan tegenover het rumoer van de moderne stad en, anderszins, het gebruik van moderne materialen zich schuurt aan het gevoel van nostalgie en de hang naar historische tijdsbeelden.

De kunstenaars

Wil van Gemert werkt met olieverf. Zij schildert in haar stillevens de ziel van voorwerpen die de tand des tijds hebben doorstaan. José Goevaers treft in haar acrylverfschilderijen op rake wijze het rumoer van New York. Chrisje van der Heyden-Ronde werkt met olieverf en laat bezielde pure mensen zien. Gill Gallandat Huet vindt in de natuur haar inspiratiebron voor de zoektocht naar bezieling en uit dat in haar bronzen beelden. Renée Middelkoop (digitale en grafische kunst) haalt haar inspiratie uit al het mooie en goede dat de wereld en het leven te bieden hebben. Zij laat dat zien in abstracte digitale- en grafische kunst. Zoekend en vernieuwend maakt José Smits haar beelden in materialen die variëren van klei tot glas en van brons tot polyester; prikkelend. En Gerard van de Ven, tenslotte, schildert (in olieverf), zoals hij stelt, portretten met een psychologische diepgang, die evolueren naar historische tijdsbeelden.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.