Galerie KuBra presenteert: De Ontdekking

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Galerie KuBra opent op zaterdag 9 maart om 15.00 uur officieel haar deuren voor de expositie De Ontdekking, waarbij zeven kunstenaars hun werk zullen tonen. Mevrouw Marjorie van Geenhuizen, voorzitter Stichting Beheer Museumkwartier ’s-Hertogenbosch en consultant Kunst en Cultuur, zal de expositie openen. KuBra is de in februari 2013 geopende galerie van Stichting KuBra. Binnen deze stichting zijn circa 90 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren. Na de openingstentoonstelling, waar het bestuur zich presenteerde aan het publiek, is nu de beurt aan het eerste zevental om hun werk te laten ontdekken. Angelique Houtzager, Bea Key, Eduard Linders, Claartje van Oosterum, Tushi Nicolasen, Rob Zweerman en Leny de Vos – van Erp tonen een selectie uit hun uitgebreide oeuvre. Galerie KuBra, Hinthamerstraat 100, 5211 MS ‘s-Hertogenbosch, 1ste verdieping. Expositie van 7 maart tot en met 1 april 2013. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars (1ste paasdag gesloten, 2e paasdag geopend). U bent van harte welkom.

De kunstenaars

Angelique Houtzager laat haar abstracte werk zien, dat vaak een landschappelijk karakter heeft. Verval en sporen van een verborgen verleden spelen hier een belangrijke rol in. Bea Key graaft in haar sterk gelaagde abstracten naar het verleden, naar vergane glorie die haast letterlijk klaar is om ontdekt te worden. Eduard Linders interpreteert het landschap weer op andere wijze. Van hem is de serie Achterland opgenomen in de expositie, waarin hij vrijheid en ruimte onderzoekt. Claartje van Oosterum onderzoekt de mens in klei. Zij tast naar karakter, naar contour, naar verhouding. Hieruit ontstaan sterke en karaktervolle beelden. Tushi Nicolasen zoekt vooral expressie in de mens. Rob Zweerman maakt zijn stenen beelden op een abstract geometrische wijze en geeft hiermee uiting aan zijn fascinatie voor vorm en materiaalbewerking. Leny de Vos – van Erp werkt zonder vooropgezet doel. Haar abstracten staan daarom klaar om ontdekt te worden, door u als toeschouwer. Zij laat los en u mag verbinden aan de lijnen, de kleuren en de dynamiek van haar abstracten.

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Binnen deze stichting zijn circa 90 Brabantse kunstenaars aangesloten om samen op ontdekkingstocht te gaan om elkaar een podium te bieden, samen te werken en om de Brabantse kunst te stimuleren. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Galerie KuBra

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.