Stichting KuBra presenteert: Kunst zonder omwegen

De opening van Galerie KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op zaterdag 16 februari 2013 om 15.00 uur wordt in het monumentale pand aan de Hinthamerstraat 100, 5211 MS ’s-Hertogenbosch, op de 1ste verdieping Galerie KuBra officieel geopend door mevrouw Fiona Zachariasse, Hoofd Collectie en conservator van het Noordbrabants Museum. Bij die opening exposeren Peer van Gennep, Robert Doesburg, Wilma de Turck, Kitty Tijbosch, Cor van Opijnen en Maykel Schoonus hun werk. Zij zijn de drijvende krachten achter KuBra en hebben de organisatie gebracht tot dit punt. Met deze kunstenaars opent KuBra direct op hoog niveau. Vanaf maart zullen er wisselende exposities zijn, steeds voor periodes van vier weken, waar iedere keer weer een afwisselend en verrassend deel van KuBra zich zal presenteren aan Den Bosch, Brabant en aan ver daarbuiten. Tijdens de openingstijden van donderdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars. U bent van harte welkom!

Neanderthalers wisten het al. Zij hadden kleding nodig, eten en gebruiksvoorwerpen die daarvoor zorgden én kunst aan de muur. Van daar uit is de rest van de beschaving ontstaan.

Kunstenaars zijn vaak afhankelijk van een galerie om hun werk op een professionele manier te vertonen en te verkopen. De galeriehouder vormt zo de schakel tussen kunstenaar en kunstkoper. Nu galeriehouders het steeds moeilijker krijgen, creëert KuBra nieuwe mogelijkheden door het openen van een eigen galerie. KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Drie mooie ruimtes, ongeveer 125 m2, aan de Hinthamerstraat 100 in ‘s-Hertogenbosch. Op de begane grond huizen De Kunstwinkel en Combokasten, op de eerste verdieping vindt u Galerie KuBra. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden. Ook gastkunstenaars wordt een podium geboden. Hinthamerstraat 100 draait dus helemaal om kunst, op een hoog niveau en door de continue aanwezigheid van kunstenaars, toch laagdrempelig.

P E R S B E R I C H T 2 t/m 12 maart 2013

Stichting KuBra presenteert: “Overzichtstentoonstelling in Kasteel Ravenhof te Stabroek (België)”

Expositie Stichting KuBra presenteert: ”Overzichtstentoonstelling” 2 t/m 12 maart 2013.

Stichting KuBra, hét kunstenaarscollectief uit Brabant, is terug in kasteel Ravenhof te Stabroek, het prachtige kasteel, gelegen in het Moretusbos en presenteert in samenwerking met I.K.I.M. vzw, achttien van haar kunstenaars. Een verrassende hedendaagse tentoonstelling met klassieke en moderne schilderkunst, beeldhouwwerken, bronzen, keramische beelden en popart. Met werken van Robert Doesburg(Babyloniënbroek), Peer van Gennep(Eindhoven), Maykel Schoonus(Tilburg), Henny Adank(Breda), Marina Cleiren(Putte), Wil van Gemert(Vught), Jeanne Buijtels(Best), Mieke de Rooij (’s-Gravenmoer), Gilles de Rooij(Veghel), Antonia de Ridder (Oosterhout), Carla Bogaard(Rosmalen), Sandra Schuurmans (’s-Hertogenbosch), Petra Verlooy(Etten-Leur), Maaike Snellen(Bergen op Zoom), Renée Middelkoop(Oosterhout), Jacqueline Braat(Breda), Annelies Blaam(Veldhoven) en Emerentia van Vroenhoven(Best). Zaterdag 2 maart om 15.00 uur wordt onder het genot van een hapje en een drankje de expositie feestelijk geopend door de nieuwe Burgemeester van Stabroek, de heer Rik Frans, waarna de aanwezige kunstenaars u graag langs hun werk zullen leiden. U kunt de expositie bezoeken van 2 tot en met 12 maart 2013, alle dagen geopend van 12.00 uur tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden zijn steeds enkele exposerende kunstenaars aanwezig. U vindt Kasteel Ravenhof aan Oud Broek 2, B-2940 Stabroek, België.

Variëteit

De kunstenaars van KuBra zorgen voor een gevarieerd en professioneel beeld van de stand van zaken in Brabant op artistiek gebied. Iedere kunstenaar toont de meest recente werken. Deze expositie toont aan dat door diversiteit toch een mooie synergie ontstaat en dat verschillende disciplines en stijlen elkaar versterken. Op deze wijze is er voor iedere bezoeker wel iets te vinden wat hij of zij zal bevallen. Dat is KuBra! Kracht door variatie, creativiteit en kruisbestuivingen.

KuBra in 2013 nóg groter, beter en professioneler!

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben 84 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook wil KuBra een podium bieden voor haar leden. Dit werd afgelopen twee jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België. In 2013 zal KuBra zich op deze wijze blijven profileren, maar KuBra onderneemt ook een unieke stap in de Brabantse kunstgeschiedenis: het openen van een eigen galerie in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch op 16 februari 2013.