Expositie: “KuBra thuis in souterrain Kasteel Nemerlaer IV“

Souterrain Kasteel Nemerlaer en Stichting KuBra (Kunstenaars uit Brabant) zijn in 2011 een nauwe samenwerking aangegaan, welke nu verder uitgewerkt wordt middels tentoonstellingen in het souterrain van het kasteel. Iedere zes weken zullen twee kunstenaars namens KuBra deze ruimtes van het kasteel vullen met kunst. Op zondag 15 april 2012 om 11.00 uur start de vervolgexpositie met beelden van Peer van Gennep uit Eindhoven en schilderijen van Mieke de Rooij uit ‘s-Gravenmoer in het souterrain van Kasteel Nemerlaer, Kasteellaan 2 te Haaren. Expositie 15 april t/m 22 mei 2012.  Openingstijden: woensdag t/m zondag van 11.00 uur tot 18.00 uur. Voor meer informatie: www.stichtingkubra.nl  of www.kasteelnemerlaer.nl .

Tentoonstelling
Beeldhouwer en schilder Peer toont beelden ruw, soms gepolijst, sterk maar ook kwetsbaar. Hij gaat het avontuur aan waarbij de wereld wordt beperkt door de steen onder zijn handen, de ene keer aan de hand van een schets of kleimodel, andere keren begint hij zonder uitgewerkt plan in de steen te werken (en taille directe).

In de geëxposeerde schilderijen van Mieke spelen tulpen de hoofdrol. Ontstaan door het zoeken naar een harmonie in vorm en kleur, rust en onrust, stilte en beweging, contrast en compositie, een samenspel tussen organisch en het geometrische, het zoeken naar een perfecte balans tussen deze elementen. Peer versus Mieke, samen verenigd door Kasteel Nemerlaer en stichting KuBra. De dialoog die ontstaat tussen de verschillende disciplines zorgt voor een dynamische tentoonstelling tegen de achtergrond van het souterrain van Kasteel Nemerlaer.

Een jaar na de oprichting blijkt het animo voor Stichting KuBra enorm en professionalisering van de organisatie is nodig gebleken. Het bestuur van de stichting is daarom uitgebreid en externe adviseurs zijn ingeschakeld om KuBra verder uit te bouwen. Inmiddels hebben 85 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. KuBra zal steeds vaker vertegenwoordigd zijn in het Brabantse culturele milieu, dit jaar staan er alleen al 7 vervolgexposities op de agenda in het souterrain van kasteel Nemerlaer en ook nog  13 exposities op andere Brabantse locaties! Belangrijk in dit proces is ook de lancering van de eigen website, www.stichtingkubra.nl. Hier kunnen kunstenaars, culturele instellingen en kunstliefhebbers elkaar treffen om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen of om een leuke culturele dag uit te plannen. KuBra kunstenaars zijn immers zeer actief!

Website                              www.stichtingkubra.nl
                                wilma@stichtingkubra.nl
Exposanten
                          www.peervangennep.com