KuBra presenteert: expositie “XXL” 28 januari – 5 februari 2012

Stichting KuBra, kunstenaarscollectief uit Brabant, opent het jaar 2012 met een grootse expositie in de Steenfabriek te Gilze, geïnspireerd door het thema “XXL”. Van 28 januari tot en met 5 februari presenteren 16 kunstenaars zich in dit karakteristieke gebouw. Deze kunstenaars zorgen voor een gevarieerd en professioneel beeld van de stand van zaken in Brabant op artistiek gebied. Zaterdagmiddag 28 januari om 14.00 uur wordt de expositie, onder het genot van een hapje, een drankje en live muziek, feestelijk geopend door 2 gastsprekers. Daarna leiden de kunstenaars u graag langs hun werk. Het thema “XXL” wordt op velerlei wijzen uitgewerkt en uiteraard niet alleen in een XXL-formaat. Grootsheid, XXL, is een uitdaging, die iedere kunstenaar op zijn op haar eigen wijze verbeeld heeft. De tentoonstelling biedt daardoor zowel variatie als eenheid. “XXL” vormt zo de grootse aftrap voor een druk en belangrijk jaar voor KuBra.
U kunt de expositie bezoeken op zaterdag en zondag tussen 12.00 uur en 17.00 uur. Tijdens de openingstijden zijn steeds enkele exposerende kunstenaars aanwezig. U vindt de Steenfabriek aan de Steenfabriek 7(v.h. Alphensebaan 19) te Gilze. Voor  meer informatie www.stichtingkubra.nl

Variëteit in XXL

Iedere kunstenaar toont zijn eigen kijk op het thema “XXL: Agnes van Dijk(Eindhoven) toont couture in de maten XXL. An Brzoskowski (Gemert) laat keramische beelden zien, kwetsbaar, maar met XXL draagkracht. Angelique Houtzager (Veldhoven) maakt schilderijen geïnspireerd door uitvergrote patronen uit de textielindustrie. Anita Dielen (Goirle) laat zich leiden door de grootsheid van het universum. Antonia de Ridder(Oosterhout) heeft in de schilderijen met abstracte landschappen haar grenzen verlegd van XX naar XXL. Clem Stroeken(Eindhoven) toont de XXL ervaringen in zijn emotieportretten. Cor van Opijnen (Tilburg) maakt mixed-media schilderijen in XXL-formaat. Ellen Prinse(Kaatsheuvel) toont uitvergrote glasobjecten. Henny Adank (Breda) brengt door zijn grote kleurpotlood- tekeningen, deze techniek weer onder de aandacht. Liseth Visser (Veghel) laat in haar klassieke realistische schilderijen de grootsheid van de mens zien. Maaike Snellen-Semeijn (Bergen op Zoom) heeft zich verdiept in het schilderen van grootse mensen/grootse portretten. Rina de Haas-Stoop (Geldrop) heeft speciaal voor dit thema een serie tekeningen vervaardigd van een grootse maaltijd. Robert Doesburg (Babyloniënbroek) laat in zijn square style schilderijen zien wat XXL inhoudt. Sandra Schuurmans(den Bosch) laat het thema spreken door de hoeveelheid aan kleurschakeringen en vormen in haar schilderijen. Ton Kosters (Tilburg) laat in zijn modeltekeningen de grote spanning zien. De schilderijen van Roy Rops(Gilze) zijn intens met een filosofische inhoud.

KuBra wordt in 2012 nóg groter, beter en professioneler!

Een klein jaar na de oprichting blijkt het animo voor Stichting KuBra enorm en professionalisering van de organisatie is nodig gebleken. Het bestuur van de stichting is daarom uitgebreid en externe adviseurs zijn ingeschakeld om KuBra verder uit te bouwen.

Inmiddels hebben 78 Brabantse kunstenaars zich aangesloten. KuBra zal steeds vaker vertegenwoordigd zijn in het Brabantse culturele milieu, dit jaar staan er alweer 12 exposities op de agenda! Belangrijk in dit proces is ook de lancering van de eigen website, www.stichtingkubra.nl. Hier kunnen kunstenaars, culturele instellingen en kunstliefhebbers elkaar treffen om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen of om een leuke culturele dag uit te plannen. KuBra kunstenaars zijn immers zeer actief!