Expositie: “KuBra thuis in souterrain Kasteel Nemerlaer “

Souterrain Kasteel Nemerlaer en stichting KuBra (Kunstenaars uit Brabant) zijn in 2011 een nauwe samenwerking aangegaan, welke nu verder uitgewerkt wordt middels tentoonstellingen in het souterrain van het kasteel. Iedere zes weken zullen twee kunstenaars namens KuBra deze ruimtes van het kasteel vullen met kunst. Op 11 december 2011 om  13.00 uur is de opening van de vervolgexpositie met keramische beelden van Greetje Oldewarris uit Goirle en schilderijen van Els Smulders-Waijers uit Loon op Zand in het souterrain van Kasteel Nemerlaer, Kasteellaan 2 te Haaren. Muzikale omlijsting: Toon Diepstraten, piano. Expositie 11 december 2011 t/m 22 januari 2012.  Openingstijden van woensdag t/m zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Toegang gratis.  Voor meer informatie: www.stichtingkubra.nl

Tentoonstelling
Keramiste Greetje  laat door haar verbondenheid met aarde en mensen, de essentie van de mens uit klei voortkomen. Els toont schilderijen, abstract en figuratief. Haar werk is een subjectieve verbeelding van haar persoonlijke beleving en komt intuïtief tot stand. Greetje versus Els, samen verenigd door Kasteel Nemerlaer en stichting KuBra. De dialoog die ontstaat tussen de verschillende disciplines zorgt voor een dynamische tentoonstelling tegen de achtergrond van het souterrain van Kasteel Nemerlaer.

In 2010 startte de Tilburgse beeldhouwer Peter Hendriks een online groepsexpositie op de kunstenaarssite Exto.nl, speciaal voor kunstenaars die wonen en werken in Brabant. Op 17 februari 2011 is Stichting KuBra (KUnstenaars Uit BRAbant) opgericht. KuBra is een Brabants kunstenaarscollectief van 75 beeldend kunstenaars zowel professioneel als semiprofessioneel, wonend en werkend in Brabant.

Deze kunstenaars hebben veel te bieden, van abstracte schilderijen, realistische portretten en moderne beeldhouwwerken tot fotografie, digitale kunst, glassierkunst en keramische beelden. Bij veel kunstenaars kunt u ook terecht voor een opdracht of een workshop. Al deze kunstenaars hebben minimaal twee dingen gemeen: de liefde en de passie om te creëren en de verbondenheid met Brabant. Daarnaast moet een kunstenaar van KuBra ook de volgende capaciteiten bezitten: een goede beheersing van de techniek en het materiaal, een eigenheid en verbeeldings- en zeggingskracht.