Folder KuBra-Art Lustrumfeest 2016

Pictures10

64 entries
0 comments

In Galerie KuBra, gelegen aan het Burgemeester Loeffplein 64 in ’s-Hertogenbosch, gaat op 8 september de nieuwe expositie ‘Glas-en Stad’ van start met op zondag 10 september om 15.00 uur de feestelijke vernissage. De bezoekers weten steeds vaker de weg te vinden naar de voetgangerspassage van parkeergarage De Tolbrug, waar kunst en ambachten steeds meer toegankelijk zijn voor het publiek. De expositie loopt van 8 september tot 8 oktober 2017.

4 Kunstenaars uit Brabant laten kunstliefhebbers een kijkje nemen in hun eigen belevingswereld. Zo toont Rein van Uden uit Schijndel aquarellen van gebouwen en steden achter glas en José Bremmers-Goevaers uit Vlijmen realistische/expressionistische schilderijen van steden, terwijl Anjo Brohm uit Rosmalen unieke glazen objecten en sieraden laat zien en José Smits uit Best verrassende sculpturen van driedimensionaal glas. KuBra laat als culturele organisatie wederom een beeld zien van de kwaliteit en diversiteit van haar kunstenaars.

Door de eigen galerie biedt KuBra direct een podium aan haar leden. Hier draait alles om de kunstenaars. Zij exposeren, zij bemensen de exposities en er wordt door de kunstenaars ingericht, geselecteerd en gecommuniceerd over de kunst. Daarnaast zullen er door de kunstenaars workshops en lezingen gehouden gaan worden.

De tijdelijke expositieruimte aan het Burgemeester Loeffplein, onderdeel van winkelcentrum De Arena, gelegen in de passage van parkeergarage Tolbrug, is mede mogelijk gemaakt door VOLOP Den Bosch, BNP, Gaphh Leegstandsbeheer en de eigenaar Aberdeen.
Door de samenwerking van deze partijen, kunstenaars en ambachtslieden houden we de Kunst in Brabant en 's-Hertogenbosch levend en toegankelijk voor iedereen!

Iedere maand zijn er wisselende exposities, steeds voor periodes van vier weken, waar iedere keer weer een afwisselend en verrassend deel van KuBra zich zal presenteren aan ‘s-Hertogenbosch, Brabant en ver daarbuiten. De galerie is geopend van donderdag t/m zaterdag en iedere 1ste zondag van de maand van 13 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden wordt u ontvangen door één van onze kunstenaars, vrije toegang. U bent van harte welkom!

Galerie KuBra presenteert:'Glas-en-Stad'

september 28, 2017, 1:00pm - oktober 7, 2017, 10:00am

Vreemd gaan is het verbindende uitgangspunt van deze Kunstnacht XL.
Deze bruisende groep heeft onlangs de Expositie Voorspel georganiseerd in het Kruithuis. Nu komt deze groep in het Kruithuis met de Exposities Tussenspel en Naspel.

Peter van Helden schreef als uitganspunt voor alle kunstenaars de elke dag vreemd gaan rap.

DE ELKE DAG VREEMD GAAN RAP

vreemd gaan doe ik elke dag
want vreemden vind ik leuk
ik doe dat met de Franse slag
joepie – ik krijg nu al jeuk

ik zou niet kunnen met alleen me eige
de hele tijd dezelfde om me heen
ik hou van kleurtjes, lila, zwart en beige
exoot, malloot en allochteen

vreemd is altijd lekker anders
even proeven, effe kijken,
chocoladesinasmousse met pistaches
‘t begint er al wat op te lijken

een veld met alle kleuren bloemen
een tapijt van regenboog tot parelmoer
ik hoor vreemde dieren broemen
vreemdenvrees doet me geen moer

vreemd gaan doe ik – ik ben niet schuw en
vreemde vogels vind ik leuk
een vreemde tongval streelt mijn zenuwen
– wie dat niet kent, gun ik mijn jeuk.

In en bij de donkere kamer ( dark room) is van alles te zien, om je over te verwonderen.
Eyad Dawara is een gerenomeerd Syrisch kunstenaar. Hij is uitgenodigd door Carla van den Hurk en Gerard van Selst om samen een beeld te ontwerpen. Het resultaat van deze samenwerking is een vlucht vreemde vogels die uit vliegt.
Ben Acket zal, als vreemde vogel, mensen op speciale wijze uitnodigen.
Laat je verder verrassen door de diverse kunstuitingen in en om de donkere kamer heen.
Verder bieden we het volgende aan:
20.00 u: Paaldansact
20.10 u: Muziek van Daisy Vollenbergh en Peter Kailuhu
20.30 u: Woordkunstenaar Peter van Helden
21.00 u: Paaldansact
21.10 u: Muziek van Daisy Vollenbergh en Peter Kailuhu
21.30 u: Woordkunstenaar Peter van Helden
22.00 u: Paaldansact
22.10 u: Muziek van Daisy Vollenbergh en Peter Kailuhu
22.30 u: Woordkunstenaar Peter van Helden
23.00 u: Paaldansact
23.10 u: Muziek van Daisy Vollenbergh en Peter Kailuhu
23.30 u: Paaldansact

Kunstnacht den Bosch XL KuBra-STOK

september 30, 2017, 7:00pm - september 30, 2017, 5:00pm

Vreemd gaan is het verbindende uitgangspunt van deze Kunstnacht XL. STOK en KuBra hebben voor deze gelegenheid een nieuw groepje samengesteld met enkele andere kunstenaars: De donkere kamer groep. D...

Zaterdag 23 september van 13.00 tot 17.00 uur is tijdens de Galerie KuBra expositie 'Glas-en-Stad'' in galerie KuBra werk te zien van o.a. José Bremmers Goevaers
Meer informatie : www.stichtingkubra.nl

UITGELICHT: José Bremmers-Goevaers
Steden, architectuur en chaos
José: “Mijn leven is boeiend, mijn leven is vol
In kleuren maak ik mijn vlakken
Ik schilder de lijnen van mijn bestaan
Waarbinnen ik mij gelukkig voel”

José Goevaers werkte jarenlang in de zakelijke dienstverlening. Haar uitlaatklep in deze rechtlijnige en harde wereld werd gevormd door haar schilderactiviteiten.
José is autodidact, een eigenzinnige vrouw die zich niets laat voorschrijven en vanuit die grondhouding een geheel eigen stijl ontwikkeld heeft. Haar schilderstijl laat zich het beste omschrijven als groots en kleurrijk. Al haar doeken hebben een groter formaat en vallen op door het gebruik van intense kleuren en onverwachte kleurcombinaties.
Steden , architectuur , chaos, drukte en mensen intrigeren en inspireren Goevaers en met eigenzinnigheid, bezieling en passie vertaalt ze die inspiratie in perspectieven en onverwachte kleurcombinaties. In elk doek moet voor haar een sfeerbeeld de overhand krijgen. Met name New York is daarvoor een dankbaar en fascinerend onderwerp, de stad waar alles samenkomt.
Meer informatie over José is te vinden op haar site: www.josegoevaers.nl

Burgemeester Loeffplein 64
(voetgangerspassage parkeergarage Tolbrug)
5211RX ‘s-Hertogenbosch
Winkelcentrum Arena Den Bosch
Bezoek Den Bosch

Zaterdag 16 september van 13.00 tot 17.00 uur is tijdens de expositie: 'Galerie KuBra expositie 'Glas-en-Stad' in galerie KuBra werk te zien van o.a. José Smits.
Meer informatie : www.stichtingkubra.nl

Uitgelicht: José Smits (Best)

‘In elk werk zoek ik een uitdaging en heb ik weer plezier in het zoeken en maken van iets nieuws. Belangrijk is het voor mij dat elk stuk uniek is. Het moet kunst zijn en geen kunstje. Door telkens de grens en de uitdaging op te zoeken is mijn werk heel divers. Ik heb veel techniek in huis en schuw dan ook geen materiaal. Integendeel, als ik iets nieuws tegenkom wil ik daarmee werken en het materiaal doorgronden. Dit geeft weer verrassende invalshoeken en zo blijf ik me zelf ook verbazen,’ aldus José.
De schier onuitputtelijke ideeënrijkdom van waaruit José haar werken vormgeeft, bewijst dat zij beschikt over een intuïtieve interactie met het materiaal waarmee op dat moment gewerkt wordt. Deze spontane wisselwerking tussen de kunstenaar en haar kunstwerk levert zo steeds opnieuw een oorspronkelijk beeld op. De bezieling die aan elke creatie ten grondslag ligt nodigt dan ook telkens uit tot overgave, zowel van de maakster als van de beschouwer. Het enthousiasme waarmee ze haar grenzen blijft verleggen is inherent aan haar kunstenaarschap. Het is een uitdrukking van haar wezen, dat in essentie het voornaamste materiaal is van elk van haar werken.
Na haar opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Neerpelt, volgde zij eenzelfde opleiding in glaskunst.
Meer informatie over José is te vinden op haar site: www.jsart.nl.

Burgemeester Loeffplein 64
(voetgangerspassage parkeergarage Tolbrug)