Galerie KuBra presenteert: ‘De natuur in abstractie’

Expositie van Stichting KuBra (Kunstenaars Uit Brabant)

Op vrijdagavond 16 oktober om 19.00 uur wordt de expositie ‘De natuur in abstractie’ in Galerie KuBra aan de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch feestelijk geopend.

KuBra toont een selectie van kunstwerken, gebaseerd op de natuur, gezien door de ogen van 6 Brabantse kunstenaars tijdens de expositie ‘De Natuur in Abstractie’. De kunstwerken kenmerken zich door een zekere mate van abstractie waarin de toeschouwer niettemin vormen ontdekt die een intens contact met de natuur verraden.

Schilderijen met organische vormen, verstilde en abstracte landschappen en kleurrijke details uit de natuur. Sculpturen van natuurlijke materialen, zoals marmer en kalksteen en abstracte keramische beelden.

Een natuurrijke expositie met 6 Brabantse kunstenaars: Karen Pelckmans, Geke Wijers, Wim Lemmens, Simone Grootveld, Ria Klomp en Diny Timmers.

Galerie KuBra, Schilderstraat 17a, 5211NB ‘s-Hertogenbosch. Opening vrijdag

De galerie is geopend donderdag en vrijdag van 12 tot 17 uur, en zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur en op afspraak. In de weekenden is een van de kunstenaars aanwezig. Toegang gratis.

De kunstenaars

Karen Pelckmans uit Haaren, schildert vanuit kleuren en raakt geïnspireerd door indrukken uit de directe omgeving. De thema’s in haar werk zijn natuur, mensen en de beleving daarvan.

Geke Wijers uit Woensdrecht, raakt ontroerd door alles wat de natuur ons biedt. Deze ontroering en emotie zijn de basis voor haar kleurrijke, soms wat abstracte schilderijen.

Wim Lemmens uit Oss, abstract schilder en beeldhouwer, toont beelden van marmer en kalksteen. Kijkende naar vierkante stenen blokken, naar de structuur en het karakter, onthullen zich de vormen.

Simone Grootveld uit Breda, toont kleurrijke abstracte schilderijen ontstaan vanuit haar innerlijk. Naast acrylverf gebruikt ze natuurlijke materialen. Zonder vooropgezet plan gaat ze aan de slag en er ontstaan organische vormen, in prachtige kleuren.

Ria Klomp uit Wanroij, laat met haar bloemenschilderijen haar optimistische kijk op het leven en haar liefde voor de natuur zien. Het kleurenpalet is uitbundig en vrolijk. Doordat de schilderijen zijn opgezet in grove streken met kwast en paletmes wordt een zekere mate van abstractie bereikt.

Diny Timmers uit Gemert, gastkunstenaar, toont keramische beelden. Haar keramisch werk omvat een geheel van verschillende min of meer abstracte beelden, dierfiguren en geabstraheerde, open vrouwelijke vormen.

Stichting KuBra

KuBra (Kunstenaars Uit Brabant) is een stichting, opgericht op 17 februari 2011, met als doel het samenbrengen van Brabantse kunstenaars en het stimuleren van onderlinge samenwerking. Doordat kunstenaars zelf hun krachten bundelen, kunnen zij samen een organisatie vormen waaruit blijkt dat kunst niet weg te denken is uit onze samenleving. Ook biedt KuBra een podium voor haar leden. Dit werd afgelopen drie jaar steeds gedaan door tijdelijke exposities op diverse plekken in Brabant en in België en sinds 2013 heeft KuBra ook een eigen tijdelijke plek, ‘de Galerie’, die op 6 september 2014 een meer permanent karakter heeft gekregen in de Schilderstraat 17a in ’s-Hertogenbosch.

De Schilderstraat 17a in ‘s-Hertogenbosch, een pand waar al 20 jaar grafiekatelier Kurtface en galerie Ietsmooisaandemuur.nl zijn gevestigd. De afgelopen maanden is het pand aangepast en de vernieuwde opzet werd op 6 september jl. gepresenteerd: een nieuw samenwerkingsverband met een andere culturele partij: Stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant.

Door een herindeling van het pand neemt, naast het Zeefdrukatelier Kurtface, de Galerie van stichting KuBra haar intrek in de ruime galerieruimte. Tevens is hier het kantoor van KuBra gevestigd. Door de duurzame samenwerking zullen er meer kansen en mogelijkheden gecreëerd gaan worden, denk hierbij o.a. aan het geven van exposities, demonstraties, workshops en lezingen.

Voor stichting KuBra-Kunstenaars uit Brabant, een non-profit en selfsupporting kunstenaarscollectief, is een vaste stek in de hoofdstad van Brabant een hele goede zet gebleken.

De bekendheid van KuBra is hierdoor sterk gegroeid in Brabant én ook daarbuiten. Het heeft hen nieuwe kansen geboden om intensiever samen te gaan werken met andere culturele partijen in ’s-Hertogenbosch, maar zeker ook daar buiten!

Galerie KuBra                                      opening: vrijdagavond 16 oktober om 19.00 uur

Schilderstraat 17a                               Expositie 15 oktober tot en met 22 november 2015

5211 NB ’s-Hertogenbosch

Openingstijden:                                  donderdag en vrijdag van 12.00 – 17.00 uur